چهار نکته که درباره رانا پلاس اتوماتیک می دانیم

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، خبرنگاران- رانا پلاس اتوماتیک تقریبا آپشن جدیدی نسبت به تیپ دنده ای ندارد. نسخه ای که از آن در نمایشگاه خودرو مشهد می بینیم، بدون چراغ مخصوص روز یا همان دی لایت، سنسور فشار چرخ ها و ... نمایش داده شده و از مهم تر اینکه هنوز تاریخ دقیقی درباره عرضه آن به بازار نمی دانیم. با گذشت یک سال و نیم از تاریخ اعلام شده برای فراوری انبوه رانا پلاس اتوماتیک، آنطور که مسئولان ایرانخودرو می گویند، ممکن است نسخه نهایی با چیزی که الان در نمایشگاه خودرو مشهد وجود دارد، متفاوت باشد. به همین دلیل صحبت از قیمت رانا پلاس اتوماتیک فعلا بی معنی است، اما با فرمولی که در معین قیمت محصولات ایرانخودرو حاکم است، احتمالا حداقل 25 درصد گران تر از رانا پلاس دنده ای فروخته می گردد.

چهار نکته که درباره رانا پلاس اتوماتیک می دانیم

شماره یک | تاخیر در عرضه رانا پلاس اتوماتیک

رانا پلاس اتوماتیک قرار بود نیمه دوم 1400 به فراوری انبوه برسد، اما با گذشت تقریبا یک سال و نیم از تاریخ قبلی اعلام شده، تازه ایرانخودرو یک نسخه آزمایشی از آن را به نمایشگاه خودرو مشهد برده است. فرشاد مقیمی مدیرعامل پیشین ایرانخودرو در مصاحبه ای که تیرماه 1400 با اصحاب رسانه ها داشته، گفته: شرکت ایرانخودرو در شهریور سال جاری و به مناسبت هفته دولت، خط فراوری گیربکس نیمه اتوماتیک (AMT) را راه اندازی می نماید و سپس در آبان ماه 1400 نیز نخستین محصول با این گیربکس را به فراوری می رساند.

مدیرعامل وقت ایرانخودرو اسمی از آن محصول نبرد، اما حدس ها نشان می داد منظور فرشاد مقیمی همان رانا پلاس است. از طرفی پیش بینی های فعالان بازار خودرو حاکی از این بود که نهایتا تا خاتمه 1400 شاهد عرضه اولین محصول ایراخودرو با گیربکس نیمه اتوماتیک باشیم که خب با گذشت یک سال و نیم از این ماجرا هنوز هم خبری از فراوری انبوه آن نشده است.

شماره دو | معینات فنی رانا پلاس اتوماتیک

رانا پلاس اتوماتیک از نظر فنی پیشرفتی نسبت به تیپ های قبلی خودش ندارد. یعنی با پیشرانه TU5P که از سال 99 روی رانا پلاس بوده و یک سال بعد روی رانا پلاس پانوراما کار شده، راهی بازار می گردد. موتور 1.6 لیتری رانا پلاس اتوماتیک می تواند 144 نیو تن متر گشتاور خروجی و 113 اسب بخار نیرو آزاد کند. البته اطلاعاتی که فعلا به شکل غیررسمی از معینات فنی رانا پلاس اتوماتیک به بیرون درز نموده، نشان می دهد سرعت آن در برترین حالت ظرف تقریبا 14 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می رسد و این عدد از شتاب رانا پلاس دنده ای تقریبا دو ثانیه بیشتر است. از یک طرف دیگر اگر این اطلاعات دقیق باشد، آنوقت رانا پلاس اتوماتیک به شکل جزیی مصرف سوخت بیشتری دارد و به ازای هر 100 کیلومتر 6.9 لیتر بنزین می سوزاند.

شماره سه | احتمال اضافه شدن چند آپشن به رانا پلاس اتوماتیک

رانا پلاس اتوماتیکی که در نمایشگاه خودرو مشهد رونمایی شده، مثل تیپ های قبلی خودش فعلا چراغ دی لایت، سنسور فشار باد چرخ و سیستم کنترل پایداری و سیستم کمکی حرکت در سربالایی ندارد. با این حال مسئولان ایرانخودرو می گویند احتمالا نسخه نهایی با چیزی که در نمایشگاه خودرو مشهد حضور دارد، فرق دارد و احتمالا آپشن هایی به آن اضافه می گردد. از طرفی عکس هایی که از سال 1400 از رانا پلاس اتوماتیک در فضای مجازی دست به دست شده، نشان می دهد در این نسخه خبری از اهرم دنده نیست و به جای آن از چیزی شبیه به پیچ ولومی یا اصطلاحا موس استفاده کردند.

گیربکس رانا پلاس چهار حالت D (درایو)، M (دستی)، R (دنده عقب) و N (خلاص) دارد، اما حالت P یا همان پارک برای آن تعریف نشده است. با قرار دادن گیربکس رانا پلاس در حالت M یا همان دستی می گردد تعویض دنده ها را با پدالی که روی فرمان تعبیه شده کنترل کرد. طراحی نو داشبورد، اضافه شدن کنسول میانی یکپارچه، طراحی نو چراغ های عقب و جلو و همرنگ شدن دستگیره و زه ها با بدنه جزو مهمترین تغییر های ظاهری رانا پلاس اتوماتیک درمقایسه با نسخه قبلی خودش به شمار میرود.

شماره چهار | پیش بینی قیمت رانا پلاس

قیمت رانا پلاس در کارخانه هنوز معین نیست، اما با فرمولی که الان در معین قیمت محصولات ایرانخودرو وجود دارد، احتمالا حداقل 25 درصد گران تر از رانا پلاس دنده ای فروخته می گردد. در لیست محصولات ایرانخودرو سه نسخه از دنا پلاس، 207 سقف شیشه ای و تارا با گیربکس اتوماتیک وجود دارند که قیمتشان بین 25 تا 55 درصد بیشتر از نسخه های دنده ای است.

قیمت دنا پلاس اتوماتیک در کارخانه نسبت به دنا پلاس دنده ای حدود 195 میلیون تومان بیشتر است و به عنوان گران ترین محصول فعلی ایرانخودرو 545 میلیون تومان یعنی 55 درصد بیشتر از دنا پلاس دنده ای فروخته می گردد. قیمت 207 اتوماتیک سقف شیشه ای درمقایسه با 207 دنده ای سقف شیشه ای 83 میلیون تومان (25 درصد) بیشتر است و خریداران تارا اتوماتیک 96 میلیون تومان (25 درصد) بیشتر از خریداران تارا دنده ای پرداخت می نمایند.

رانا پلاس اتوماتیک در یک نگاه

پیشرانه

TU5p

حجم موتور

1.6 لیتر

حداکثر گشتاور خروجی

144 نیو تن متر

حداکثر قدرت

113 اسب بخار

گیربکس

AMT6 (شش سرعته نیمه اتوماتیک)

شتاب

14 ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

6.9 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر

حداکثر سرعت

190 کیلومتر برساعت

حجم باک بنزین

50 لیتر

منبع: فرارو

به "چهار نکته که درباره رانا پلاس اتوماتیک می دانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهار نکته که درباره رانا پلاس اتوماتیک می دانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید