دریافت کد ملی هنگام خرید موبایل قانونی است؟

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران گفت: دریافت کد ملی برای کالاهای دارای کد رهگیری از جمله موبایل برای ثبت مسیر کالا در سامانه جامع تجارت است و ربطی به مالیات ندارد.

دریافت کد ملی هنگام خرید موبایل قانونی است؟

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، اخیرا افرادی که برای خرید موبایل به بازار مراجعه نموده بودند با این موضوع روبرو شدند که در نمایندگی ها و فروشگاه های بزرگ باید هنگام خرید کد ملی خود را اعلام نمایند. در مقابل بعضی مغازه داران به این افراد گفته بودند که در ازای اعلام کد ملی باید بعدا مالیات پرداخت نمایند، اما می توانند موبایل را گران تر، از این مغازه داران بخرند، کد ملی اعلام ننمایند و مالیاتی هم نپردازند. موضوعی که به نظر می رسد درست نیست و بیشتر نوعی سوء استفاده از مصرف نماینده است.

محمدرضا رمضان با بیان اینکه مصرف نماینده آخرین حلقه زنجیره است و هیچ وجهی بابت مالیات پرداخت نمی نماید، اظهار کرد: بر اساس قانون تجارت از بیش از یک سال پیش هنگام فروش هر کالایی از جمله تلفن همراه، تلویزیون و غیره باید کد ملی خریدار دریافت گردد. بر این اساس روی بخشی از کالاها هنگام فراوری یا واردات کد رهگیری درج می گردد و در سامانه جامع تجارت مراحل فروش آن به بنکدار خرده فروش و غیره باید معین باشد.

به گفته وی در بخش موبایل رصد این مسیر در طرح افق (استانداردسازی فاکتور و قیمت کالا) پیش بینی شده است. برای مثال واردنماینده تعداد و قیمت موبایل های وارد شده و قیمت فروش به بنکدار را اعلام می نماید و بعد قیمت فروش به مصرف نماینده و اینکه در نهایت کالای وارد یا فراوری شده به چه کسی فروخته شده باید معین گردد. بنابراین در مجموع در این سامانه معین می گردد کالا در کجا فراوری یا از کجا وارد شده و به دست چه کسی رسیده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران ادامه داد: کسانی که موبایل وارد می نمایند نیز باید موبایل را به مغازه داران دارای جواز کسب عرضه نمایند و مغازه دار هم هنگام فروش به مصرف نماینده باید کد ملی دریافت کند. اگر کسی این اقدام را انجام نمی دهد کد ملی صوری ثبت می نماید.

وی تاکید نمود: اگر مغازه داری گفت کد ملی دریافت نکرد و در ازای آن پول بیشتری طلب کرد، تخلف است. در این شرایط مصرف نماینده می تواند به اتحادیه شکایت کند تا بر اساس قیمت در سایت شرکت های واردنماینده آنالیز گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "دریافت کد ملی هنگام خرید موبایل قانونی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریافت کد ملی هنگام خرید موبایل قانونی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید