تفاوت پردازنده های لپتاپ اینتل U، اینتل P و اینتل H؛ چشمگیر یا ناچیز؟

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، در این مطلب کوشش می کنیم تفاوت بین پردازنده های اینتل U، P و H را مطرح نموده تا شما راحت تر نسبت به خرید یک لپتاپ اقدام کنید. در یک کامپیوتر خانگی، انتخاب پردازنده های اینتل اصلا و ابدا کار پیچیده ای نیست. شما باید چند چیز جزئی را به خاطر بسپارید. برای مثال، پردازنده اینتل K، یک ضریب آزاد دارد و به کاربر اجازه اورکلاک می دهد. اگر هیچ پسوندی در کار نباشد، این ضریب محدود و بسته است.

تفاوت پردازنده های لپتاپ اینتل U، اینتل P و اینتل H؛ چشمگیر یا ناچیز؟

در لپتاپ ها اوضاع تا حدودی فرق دارد. شاید در نگاه اول از این موضوع شوکه شوید که چطور پردازنده های لپتاپ با پسوندهای متفاوت عرضه می شوند. با این حال، دانستن این موضوع که هر پردازنده چه تفاوتی با پردازنده مشابه دیگر در لپتاپ ها دارد به شما یاری می نماید تا یک لپتاپ مناسب با کارهای خود را بخرید.

پردازنده مرکزی اینتل مدل Xeon E5640 Server CPU Tray

715,000

تومان

پردازنده مرکزی اینتل سری Skylake مدل Core i5-6500

3,130,000

تومان

خرید پردازنده اینتل از وبلاگ چراغ روشن

مشاهده همه

چرا پردازنده های لپتاپ نسبت به پردازنده های دسکتاپ تنوع بیشتری دارند

علت تعداد متنوع پردازنده های لپتاپ نسبت به پردازنده های دسکتاپ به این موضوع برمی گردد که نمی توان دو لپتاپ دقیقا شبیه به یکدیگر را پیدا کرد که معینات فنی یکسانی با هم داشته باشند. صرفا نمی توان به این موضوع در دنیای لپتاپ ها بسنده کرد که آیا لپتاپ از پردازنده Core i3 استفاده می نماید یا Core i5؛ چراکه نسل به نسل، هر مدل پردازنده دارای تنوع متعددی می گردد.

مصرف انرژی در بعضی از پردازنده های رایانه های شخصی می تواند بسیار زیاد باشد اما به طور کل، طراحی معماری پردازنده ها در رایانه های شخصی در طول این همه سال تا حدود زیادی به طور حفظ شده به جای مانده است. بر اساس مقدار فضایی که در کیس موجود است، می توان سیستم خنک نماینده هم برای رایانه های شخصی تهیه کرد. به همین علت، شما با مشاهده پسوند در پردازنده های لپتاپ دسکتاپ اینتل، به طور کلی می توانید پیش بینی کنید که آیا پردازنده مذکور به سیستم خنک نماینده احتیاج دارد یا خیر. برای مثال، پسوند F در نام یک مدل پردازنده به این معناست که این پردازنده فاقد پردازنده گرافیکی ادغام شده است؛ در حالی که پسوند K یعنی CPU دارای یک ضریب آزاد است.

لپ تاپ 11 اینچی لنوو مدل IdeaPad 1 11ADA05

10,490,000 تومان

مشاهده و خرید

البته در لپتاپ ها مقدار فضای آنچنان زیاد شبیه به کیس های رایانه های شخصی وجود ندارد. حتی در ضخیم ترین لپتاپ ها هم نمی توان فضای مشابه به رایانه های دسکتاپ پیدا کرد. به همین منظور، برای داشتن یک دستگاه قابل حمل، باید تعادل و بالانسی بین سه مولفه بهره وری، عملکرد و ضخامت لپتاپ ایجاد گردد. بسته به این که شما تا چه مقدار می خواهید لپتاپتان قدرتمند باشد، این بالانس بین سه مولفه دست خوش تغییر می گردد.

دلایل متعددی برای داشتن دامنه های فرکانس متنوع در پردازنده ها وجود دارد. حتی چند واتِ انرژیِ بیشتر می تواند تاثیر مهمی را از لحاظ ایجاد حرارت در یک لپتاپ در پی داشته باشد. بسته به این موضوعات که تا چه حد دلتان می خواهد یک لپتاپ نازک یا ضخیم باشد و بعلاوه لپتاپ را برای چه فعالیت هایی می خواهید بهره ببرید، احتیاجِ شما برای یک پردازنده لپتاپ عالی معین می گردد. در حال حاضر، سه خط فراوری CPU اینتل وجود دارد؛ اینتل سری U، اینتل سری P و اینتل سری H. در ادامه، به معرفی هر یک از این سری مدل ها به طور خلاصه می پردازیم.

پردازنده های اینتل U

اگر شما یک لپتاپ سبک و بسیار نازک مد نظرتان است، پردازنده اینتل سری U برای شما مناسب خواهد بود؛ هر چند، به طور کلی باید بیشتر به انجام کارهای روتین اداری و وب گردی با این نوع پردازنده بسنده کنید.

اینتل U برگرفته از عبارت انگلیسی Ultra low power است که به مصرف انرژی بسیار پایین معنا می گردد. مقرون به صرفه قیمت بودن پردازنده های اینتل U جزء مزیت های این قطعه محسوب می گردد. با این حال، برای افرادی که عملکرد پردازنده برای شان در اولویت است، پردازنده های اینتل U مناسب نخواهد بود؛ چراکه این قطعات دارای سرعت کلاک پایین تر، تعداد هسته های کمتر و از همه مهم تر مصرف انرژی بسیار کمتری نسبت به سایر قطعات هستند. برای مثال، مدل اینتل Core i7-1365U در حالت عادی 15 وات و در حالت توربو 55 وات مصرف انرژی دارد.

لپ تاپ 15.6 اینچی اچ پی مدل Victus 15-FA0031DX

43,050,000 تومان

مشاهده و خرید

جالب است بدانید بعضی از پردازنده های اینتل U حتی 9 وات هم مصرف انرژی را گزارش نموده اند. این پردازنده ها می توانند به راحتی خنک شوند و بسته به طراحی سیستم کامپیوتر، به طور غیر فعالانه هم می توانند خنک شوند.

همان طور که تا الان متوجه شده اید، این پردازنده ها نسبت به سایر مدل ها از لحاظ عملکردی به نسبت ضعیف تر هستند. برای حفظ مصرف انرژی بسیار پایین، سیستم های کامپیوتری که از پردازنده اینتل U بهره می برند با کاهش سرعت هسته های CPU کوشش می نمایند تا مصرف انرژی در سطح پایین باقی بماند. بنابراین، کاربر از لحاظ عملکردی با کاهش سرعت روبه رو می گردد اما یک لپتاپ با مصرف بسیار پایین و طراحی نازک در اختیار دارد.

پردازنده های اینتل P

حالا که درباره پردازنده های اینتل U اطلاعاتی را کسب نموده اید، می توانیم درباره پردازنده های اینتل سری P صحبت کنیم. شبیه به سری U، این قطعات هم در لپتاپ های نازک و سبک یافت می شوند. اگرچه، مصرف انرژی در این پردازنده ها به نسبت بالاتر از مدل قبلی است تا عملکرد لپتاپ افزایش قابل توجهی پیدا کند.

پردازنده های اینتل سری P تا 28 وات مصرف انرژی دارند که در مقایسه با مدل قبلی، تقریبا دو الی 3 برابر بیشتر است. به تبع، در پردازنده های اینتل P مقدار حرارت فراوریی هم بیشتر می گردد و برای خنک سازی پردازنده باید یک استراتژی درست چیده شده باشد. اگر سیستم خنک نماینده قابل قبولی در دستگاه وجود داشته باشد، هیچ مسئله ای برای سیستم کامپیوتر رخ نخواهد داد.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15ITL6-i5 8GB 512GB 2GB - کاستوم شده

31,000,000 تومان

مشاهده و خرید

به این نکته هم باید اشاره نمود که قیمت پردازنده های اینتل سری U در لپتاپ ها رقمی بین 300 الی 600 دلار است، در حالی که پردازنده های اینتل سری P که در لپتاپ های میان رده نظیر لپتاپ Dell XPS 13 نصب می گردد، رقمی معادل هزار دلار برای آن در نظر گرفته می گردد. افزایش قابل توجه هزینه پردازنده های P به این علت است تا بتوان پردازنده را با استفاده از فناوری های مختلف به طرز موفقیت آمیزی خنک کرد.

پردازنده های اینتل H

برخلاف پردازنده های سری P و U، پردازنده های اینتل سری H برای لپتاپ های نازک و سبک مناسب نیستند. این موضوع در حالی است که توان مصرف پردازنده های سری H تا 45 وات هم می رسد. با این حال، این رقم مصرف انرژی نزدیک به مصرف توانِ پردازنده های دسکتاپ هم نیست. برای مثال پردازنده Core i9 - 12900K 125 وات مصرف انرژی دارد. روی هم رفته، مصرف 45 واتی پردازنده های سری H در مقیاس دنیای لپتاپ ها بسیار زیاد دانسته می گردد.

وجود این پردازنده های پرمصرف در داخل محفظه تنگ و کم حجمِ لپتاپ ها موجب می گردد تا حرارت بسیار زیادی در داخل دستگاه ایجاد گردد. با این اوصاف، این مورد به منزله ضعیف بودن قطعات سری H نیست. در حقیقت این نوع پردازنده ها در برابر سایر مدل های قبلی، عملکرد به شدت قدرتمندی را از خود نشان می دهند. اگر پردازنده های لپتاپ دارای پسوند S یا X هم مشاهده کردید، در واقع جزء دسته پردازنده های سری H محسوب می شوند.

یکی دیگر از مزیت های پردازنده های سری H در شباهت بسیار زیاد به پردازنده های دسکتاپ هستند. بنابراین، در حالی که پردازنده اینتل Core I9- 13900K برای رایانه های شخصی دسکتاپ به شدت عالی به نظر می رسد، پردازنده Core i9- 13980HX همتایِ این پردازنده در دنیای لپتاپ هاست که عملکرد درخشانی دارد.

لپ تاپ 15.6 اینچ ایسوس مدل VivoBook R565EP-EJ629

37,800,000 تومان

مشاهده و خرید

پردازنده های سری H به طور معمول برای لپتاپ های گیمینگ طراحی می شوند؛ چراکه در وهله اول نمی توان این پردازنده ها را همان طور که گفته شد در سیستم های کامپیوتری نازک و سبک قرار داد، بعلاوه به علت این که حجم بیشتری برای این نوع پردازنده ها تعریف می گردد، وجود یک سیستم خنک نماینده قدرتمندتر به شدت حس می گردد. به تبع، فضای بیشتری را باید برای قرار دادن سیستم خنک کنده در نظر گرفت.

اینتل U، P یا H؛ کدام پردازنده را باید تهیه کنید؟

پاسخ به این سوال کاملا به شما بستگی دارد که از لپتاپ می خواهید چطور بهره ببرید. پردازنده های اینتل سری U و P از لحاظ عملکردی فوق العاده هستند، در حالی که پردازنده های سری U جزء کم مصرف ترین قطعات در بحث مصرف انرژی و فراوری گرماست.

از جنبه هزینه، پردازنده های سری U که در لپتاپ های نازک نصب می شوند با قیمت 400 الی 700 دلار به فروش می رسند. این قطعات بیشتر برای کارهای اداری، گشت و گذار در دنیای مجازی، نصب برنامه های ضروری و انجام هر گونه فعالیتی که سنگین نباشد مورد استفاده قرار می گیرند. اگر تصمیم دارید با لپتاپ، کارهای سنگین را انجام دهید، باید در پی خرید لپتاپی با قیمت بالای 900 دلار باشید که با پردازنده اینتل سری P به فروش می رسد. در نهایت امر، اگر هدف اصلی شما از تهیه لپتاپ، تجربه بازی های ویدیویی با بالاترین کیفیت ممکن است، باید لپتاپ گیمینگی را بخرید که از پردازنده اینتل سری H بهره برداری می نماید.

با تمامی این تفاسیر، این یادداشت بیشتر برای افرادی نوشته شده که مدل پردازنده لپتاپ برای شان به شدت اهمیت دارد. در غیر این صورت، دغدغه و نگرانیِ خاصی نباید برای کاربرهای عادی به منظور خرید لپتاپ باشد.

پردازنده مرکزی اینتل مدل Xeon E5640 Server CPU Tray

715,000

تومان

پردازنده مرکزی اینتل سری Skylake مدل Core i5-6500

3,130,000

تومان

خرید پردازنده اینتل از وبلاگ چراغ روشن

مشاهده همه

منبع: makeuseof

سوال و جواب های رایج درباره پردازنده های لپتاپ اینتل

کدام یک از پردازنده های لپتاپ اینتل برای گیم مناسب است؟

در درجه اول پردازنده های لپتاپ اینتل سری U و در درجه دوم سری P مناسب است.

کم مصرف ترین پردازنده های لپتاپ اینتل کدام اند؟

پردازنده لپتاپ اینتل سری U در حال حاضر جزء کم مصرف ترین پردازنده های این برند محسوب می گردد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "تفاوت پردازنده های لپتاپ اینتل U، اینتل P و اینتل H؛ چشمگیر یا ناچیز؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت پردازنده های لپتاپ اینتل U، اینتل P و اینتل H؛ چشمگیر یا ناچیز؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید