ترجیع بند فقر در آریتمی
به گزارش وبلاگ چراغ روشن، نمایش آریتمی به کارگردانی فردین رحمانپور و تهیه کنندگی امین سعدی این روزها در نوفل نوشاتو بر صحنه است. این نمایش که با استفاده از کمدی موقعیت نوشته شده با ایجاد موتیف هایی در نقش میان پرده های چند ثانیه ای مخاطب را سرزنده نگه می دارد و بعلاوه فرم ایجاد می نماید و نقش زمان و میزان های هر پرده شناخته شده است.

این امر در ابتدا خود را در متن نشان می دهد. اینکه در طراحی متن یک مهندسی درست اجرا شده و مابین شخصیت ها و آداب هرکدامشان تعادلی را حس می کنیم . درواقع باید گفت شخصیت ها درست پرداخت شده اند . به شکلی که پس از نمایش پرسوناژها با خصوصیاتشان پس فکر مخاطب رسوب می نمایند.
در این مختصات متنی و طراحی آن ما با لهجه ها و اقوام مختلف در قالب شخصیت ها روبرو می شویم و در مرحله های نخست به ما یادآور می گردد که در پی برخوردهای استعاری که در ریتم و ظاهری رئال پرداخته شده است بگردیم و بیراه هم نیست و در عین حفظ ریتم ما در جای جای نمایش این استعاره ها را درمی یابیم.
منتهی دراین بین نویسنده سعی خود را نموده که از افتادن در ورطه شعار پرهیز کند و تا حد زیادی هم پیروز بوده و این مهم در متن تنها به شکل ایجاد موقعیت طنز رخ داده است.
بازی بازیگران این نمایش اغلب روان است و آنچه در بازی آن ها جلب توجه می نماید درآمدن لهجه هاست . اغراق نمی نمایند . اتفاقی که معمولاً به درستی رخ نمی دهد اما در اولین مواجهه با این نمایش و درست صحنه شروعین ما درمیابیم که این اتفاق دارد به درستی شکل می گیرد.
اما موتیف اصلی این اثر و کاربرد آن در نمایش گرچه طنز را پررنگ تر می نماید و سرزندگی نمایش را حفظ می نماید اما کاربرد اصلی آن ترجیع بندیست که یادآوری کند و نهیب بزند که هرکجا بحثی بالا گرفت زیر فشار اقتصادی رخ داد و ریتم این گونه است که هر پرده با گفتگوها و همدلی ها و دوستی ها شروع و به جدال ختم می گردد . اشل کوچکی از جامعه امروزی که سوءتفاهم های بسیار از استیصال افراد در مسائل اقتصادی نشات گرفته است.
اما مواجهه متن با فعالیت تئاتری و گنجاندن دغدغه های نویسندگان اثر هم با داستان پردازی درست به قوام قابل قبولی رسیده است.
نمایش دوپاره است و در بخشی که وارد اقتباسی از فیلم تسویه حساب میلانی می افتد کمی افت می نماید اما همان موتیف اصلی اثر آن را نجات می دهد.
درهرصورت برای کارگردان بسیار جوان این اثر باید گفت کار قابل دفاعی ارائه داده اند و در متن و فرم اجرا هوشمندانه عمل نموده اند و به استانداردهای معقولی رسیده اند.
منتقد و پژوهشگر هنری
منبع: خبرگزاری پانا