بزرگترین پرنده عمودپرواز الکتریکی چین به پرواز عایدی
به گزارش وبلاگ چراغ روشن، شاید خودروی پرنده Terrafugia Transition که در ماساچوست آمریکا به پرواز عایدی را به خاطر داشته باشید. شرکت Terrafugia در سال 2017 به وسیله غول خودروساز چینی، گروه هلدینگ جیلی (Geely Holding Group) خریداری شد و پس از آن این شرکت به طراحی خودرو های پرنده عمودپرواز الکتریکی (eVTOL) پرداخت و سپس کم و بیش تعطیل شد و در نهایت در سال 2021 به چین منتقل شد.
شرکت جیلی، آزمایش بزرگترین نمونه اولیه پرنده عمودپرواز الکتریکی (eVTOL) را که تا به امروز در چین به پرواز عایدیه است، شروع کرد.
به نقل از نیو اطلس، نسخه نمایشی فنی Aerofugia AE 200، یک نمونه اولیه پرنده عمودپرواز الکتریکی (electric vertical take-off and landing) با مقدار کامل و پنج صندلی است. این یک بیانیه واضح از این خودروساز چینی، مبنی بر طراحی های جدی در فضای حرکت هوایی شهری است.
شاید خودروی پرنده Terrafugia Transition که در ماساچوست آمریکا به پرواز عایدی را به خاطر داشته باشید. شرکت Terrafugia در سال 2017 به وسیله غول خودروساز چینی، گروه هلدینگ جیلی (Geely Holding Group) خریداری شد و پس از آن این شرکت به طراحی خودرو های پرنده عمودپرواز الکتریکی (eVTOL) پرداخت و سپس کم و بیش تعطیل شد و در نهایت در سال 2021 به چین منتقل شد.
شرکت جیلی سپس حدود 55 میلیون دلار را به شرکت آلمانی Volocopter اختصاص داد و یک استارتاپ برای ورود به تجارت تاکسی های هوایی عمودپرواز الکتریکی راه اندازی کرد.
اکنون شرکت Aerofugia (شرکت تابعه گروه هلدینگ جیلی)، یک نمونه اولیه در مقیاس کامل را به پرواز درآورده است. این نسخه نمایشی یک تاکسی هوایی برقی پنج نفره با بال پهن و تعبیه شده در بالای هواپیما و چهار ردیف پیشرانه است که هر کدام یک پروانه در هر سر خود دارد. پروانه های جلویی می توانند برای پرواز و فرود عمودی کاملاً کج شوند.
شرکت Aerofugia مانند شرکت های رقیب چینی خود Autoflight و TCab Tech میخواهد به جای اینکه مستقیماً به سمت تاکسی های هوایی خودران مانند eHang برود، با طراحی آزمایشی وارد این بازار گردد.
در حالی که نمونه اولیه AE 200 بزرگترین eVTOL چینی است که تا به حال پرواز نموده است، اما به گفته رسانه دولتی ساوث چاینا مورنینگ پست، دقیقاً معین نیست که این دستگاه تا چه حد به ورود به بازار نزدیک است. شرکت سازنده امیدوار است بین سال های 2025 تا 2026 مجوز دریافت کند و خدمت رسانی کند.
شرکت جیلی هفتمین خودروساز بزرگ چین است و بیش از دو میلیون خودرو در سال می فروشد و عایدیی در حدود 14 میلیارد دلار در سال دارد.
این شرکت به عنوان یک شرکت مادر برای Aerofugia، توانایی فراوری شانبوه محصولات را دارد؛ بنابراین Aerofugia قطعا می تواند به یک بازیگر بسیار مهم در حوزه خودرو های پرنده تبدیل گردد.
منبع: فرادید