تامین کسری بودجه در بازار سرمایه به بحران افزایش حجم نقدینگی و تورم دامن می زند

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: شاید دولت بتواند به وسیله عرضه سهام شرکت های خود در بازار سرمایه درآمدزایی نموده و بدهی خود را کم کند؛ اما در نهایت می تواند با اعمال سیاستی غلط، به بحران افزایش حجم نقدینگی و نیز تورم دامن زند.

تامین کسری بودجه در بازار سرمایه به بحران افزایش حجم نقدینگی و تورم دامن می زند

زارعی دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه وبلاگ چراغ روشن، گفت: افت بازار سهام همچنان ادامه دارد و قیمت ها هر روز بیشتر از روز قبل به نماگر زیان سرمایه گذاران بدل می شوند. این در حالی است که افت قیمت و هیجان فروش در بازار سرمایه از دیدگاه مسوولان فرصتی برای حمایت پدید آورده که در عمل هزینه آن به طور مستقیم از جیب سرمایه گذاران حقوقی و به طور غیر مستقیم از جیب سرمایه گذاران خرد پرداخت می گردد.

وی اضافه کرد: آنطور که به نظر می آید هزینه کردن سرمایه فعالان نهادی برای راضی کردن شکست خوردگان خرد، ممکن است بخش منطقی تر بازار سرمایه را در جهتی پایدار از زیان قرار دهد که شرایط حساس کنونی نه فقط هزینه نقدی بلکه هزینه فرصت سنگینی را متوجه آن ها خواهد نمود.

زارعی اعلام کرد: شاید مهم ترین علل رغبت بخش های اقتصادی به بانک ها به جای بازار سرمایه، در شائبه تامین کسری بودجه دولت به وسیله بورس باشد. پیش بینی شده بود که دولت در امسال 150 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و تنها راه تامین آن بازار سرمایه است. کارشناسان بر این باورند که شاید دولت بتواند به وسیله عرضه سهام شرکت های خود در بازار سرمایه درآمدزایی نموده و بدهی خود را کم کند، اما در نهایت می تواند با اعمال سیاستی غلط، به بحران افزایش حجم نقدینگی و نیز تورم دامن زند. دلیل دیگر عدم تامین اقتصادی بخش ها از بازار سرمایه، شکل گیری فعالیت های سفته بازانه و دلالی در بازار سرمایه است که البته آن هم به دلیل اعمال سیاست ها و دخالت های دولت است.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: یکی از نکاتی که در شرایط فعلی بسیار در میان سهامداران از آن صحبت می گردد، عرضه های بی مفهوم بعضی شرکت های حقوقی در بازار سرمایه است. بیشتر این شرکت ها که از قضا دولتی نیز هستند به جای برگرداندن اعتماد از دست رفته به دولت و حمایت های آن، در حال نوسان گیری از مردم هستند.

تشکیل صف های میلیونی خرید طی زمان انجام معاملات و سپس از بین رفتن این صف ها به دلیل عرضه بی منطق سهام شرکت ها توسط بازیگران اصلی آن ها نشان می دهد، در حال حاضر شرکت های حقوقی به دنبال نوسان گیری هستند.

وی اضافه کرد: کمتر از 1.5 ماه دیگر تا سرانجام سال باقی مانده و بازار سرمایه هنوز نتوانسته در جهت رشد پایدار قرار بگیرد و این در حالی است که تحلیلگران بازار بر اساس آنالیز الگو های پیشین و ارزیابی متغیر های موثر، اواسط پاییز را به عنوان نقطه آغاز فرایند صعودی بازار برآورد می کردند؛ اتفاقی که در سایه شوک های متعدد رخ نداد و در نهایت ضربات دخالت نهاد های بیرونی بازار سرمایه شاخص کل را مجددا تا کانال 1.1 میلیونی عقب راند.

زارعی توضیح داد: وقتی اشخاصی که در بازارسهام مسئولیت دارند، مصاحبه های نامناسبی می نمایند، چنین وضعیتی اتفاق می افتد. ضروری است درباره ماهیت دارایی اقتصادی صحبت کنیم، به معنای اینکه ما یکسری منابع اقتصادی را در اختیار مدیران قرار می دهیم که آن ها را بر اساس حاکمیت شرکتی که اکنون در بازارسرمایه اجباری شده، به نحو مطلوب اداره نمایند. این در حالی است که نکته مذکور بسیار ساده است و در عین حال مدیران فعلی شرکت های عظیم همچون، فولاد، ملی مس و ایران خودرو، منصوب دولت هستند.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: از سوی دیگر خیلی ازمسئولانی که این مدیران را منصوب می نمایند و راه چاره های غلط اقتصادی مانند قیمت گذاری را دنبال نموده اند، سیاست های اشتباهی را پی گرفته اند و نمی توانند دارایی ها را محاسبه نمایند. اینکه ما اعلام کنیم مسئولیت افت بازار و شاخص کل را نمی پذیریم، به هیچ عنوان قابل قبول نیست. گرچه ما از اول تاکید کردیم بورس باید نهادی مستقل باشد؛ اما مسئولیت بنگاه ها هم در اختیار مردم نیست و قیمت گذاری کالا و خدمات نیز عامل تاثیرگذار منفی دیگری بر فرایند بازار است. چرا فکر می کنیم با این اتفاقات فرایند بازارسرمایه باید بهتر از این باشد؟

زارعی گفت: سیستم بازارگردانی هم نقص های بسیاری دارد، کما اینکه بار ها دیدیم بعضی از آن ها در ساعات آغازین معاملات با قیمت ها پایین می خرند و اواسط معاملات با درصد های کم مثبت می فروشند. این در حالی است که کارشناسان به دفعات این نکات را متذکر شده، ولی هیچ تاثیری نداشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تامین کسری بودجه در بازار سرمایه به بحران افزایش حجم نقدینگی و تورم دامن می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین کسری بودجه در بازار سرمایه به بحران افزایش حجم نقدینگی و تورم دامن می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید