استارت آپ های پیروز داخلی و اتکا به توان جوان های ایرانی، دولت شرایط فعالیت را تسهیل کند

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، کسب و کارهای مجازی با شیوع بیماری کرونا به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند. مدیران این کسب و کارها تلاش می کنند تا برنامه های اجرایی خود را با شرایط کنونی هماهنگ سازند.

استارت آپ های پیروز داخلی و اتکا به توان جوان های ایرانی، دولت شرایط فعالیت را تسهیل کند

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ چراغ روشن، اکنون که بیماری کرونا در سراسر دنیا پخش شده است لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی و نکات ایمنی بیش از هر زمان اهمیت دارد. امروز دیگر همه مردم می دانند کرونا نه تنها سلامت بلکه اقتصاد کشورها را نیز به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد.

مسئولان وزارت بهداشت بارها به مردم توصیه کرده اند تنها برای کارهای ضروری از خانه خارج شده و با حضور در مکان های عمومی جان خود و بقیه افراد جامعه را به خطر نیاندازند. ضرورت ماندن در خانه سبب شده بسکمک از مردم برای انجام امور روزمره خود به سمت ارتباط با کسب و کارهای مجازی کشیده شوند. از همین رو در دوره شیوع بیماری کرونا بسکمک از مشاغل اینترنتی رونق یافته و مورد استقبال مردم قرار دریافتد.

اما در این میان برخی از کسب و کارهای اینترنتی که بیشتر نیازمند حضور فیزیکی مردم در خیابان ها و تردد در سطح شهرها هستند آسیب های مالی زیادی دیدند. مدیران این کسب و کارها برای حمایت از کارمندان و افراد شاغل در آن حوزه برنامه های حمایتی را در نظر دریافتد و انتظار دارند دستگاه های دولتی نیز از آن ها حمایت کنند. در همین رابطه گفتگویی با میلاد منشی پور مدیرعامل یکی از کسب و کار اینترنتی در حوزه حمل و نقل داشتیم که مشروح آن را در ادامه مشاهده می کنید.

وبلاگ چراغ روشن: کسب و کارهای مجازی به خصوص در حوزه حمل و نقل پس از شیوع بیماری کرونا چه شرایطی پیدا کردند؟

منشی پور: از اوایل اسفند ماه به علت شیوع بیماری کرونا تمایل مردم به خروج از منزل کاهش یافت و به تبع آن میزان درخواست برای حمل و نقل اینترنتی نیز به شدت افت کرد. البته بعد از تعطیلات نوروز و با کنترل نسبی بیماری کرونا شرایط درآمدزایی تاکسی های اینترنتی بهتر شد ولی با حالت معمول و نسبت اردیبهشت ماه سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش درآمد وجود دارد.

امیدوار هستیم با بیشتر شدن سفرهای درون شهری میزان درخواست برای حمل و نقل اینترنتی نیز افزایش یابد.

وبلاگ چراغ روشن: برای مدیریت شرایط لازم به منظور حفظ سلامت مردم و رانندگان و حمایت مالی از آن ها چه تصمیم هایی را در این دوره اتخاذ کردید؟

منشی پور: در وهله اول تصمیم گرفته شده برای حفظ سلامت کارمندان شاغل در شرکت تعدادی از این افراد از خانه و به صورت دورکاری کار خود را انجام دهند و تعدادی نیز برای مدتی به مرخصی بروند. گروه مدیریتی این شرکت دو منظر را در شرایط کنونی در نظر گرفت، اول اینکه چگونه به افرادی که به هیچ عنوان توانایی خروج از خانه را ندارند کمک گردد.

برای دستیابی به این هدف در مدت تعطیلات عید نوروز با تلاش گسترده مهندسان این کسب و کار اینترنتی سرویسی به نام همیار راه اندازی شد. هدف اصلی راه اندازی این سرویس کمک به سالمندان و افرادی است که به دلیل بیماری ملزم به حضور در خانه هستند.

خدمت رسانی به سالمندان و افراد در معرض ابتلا به کرونا

این افراد نمی توانند برای تهیه مایحتاج روزانه خود از خانه خارج شوند لذا رانندگان و سفیران این کسب و کار اینترنتی حوزه حمل و نقل پس از ثبت درخواست کاربران و اعلام وسایل مورد نیاز خود آن ها را خریداری کرده و در مقابل در خانه به کاربران تحویل می دهند.

از طرفی این طرح به رانندگانی که در این شرایط به شدت تحت فشار مالی هستند نیز کمک می کند و این امکان را به آن ها می دهد که حتی بدون جابه جایی مسافر نیز درآمد خود را داشته باشند. عده ای از رانندگان به صورت نیمه وقت برای این شرکت کار می کردند ولی آن دسته از افرادی که به شکل تمام وقت فعالیت خود را انجام می دادند این در یکی دو ماه اخیر شرایط سختی را تجربه کردند.

حصول اطمینان از سلامت مسافر و راننده در هر سفر

پس سرویس همیار کمک می کند تا بخش کوچکی از درامد از دست رفته این رانندگان به آن ها باز گردد. در گام دوم طرح دیگری به نام طرح سپید را راه اندازی کردیم. شرکت در این طرح به دنبال آن است که تا حد ممکن سفر را چه برای مسافر و چه برای راننده امن کند. یعنی با در نظر دریافت تمهیداتی احتمال سرایت کرونا را کاهش دهیم.

به همین منظور فضای بین راننده و مسافر در خودرو با پوششی پلاستیکی جدا شد و رانندگان ملزم شدند قبل از هر سفر اتومبیل خود را در مقابل چشمان مسافر ضد عفونی کند. حتی شرکت امکاناتی را روی اپلیکیشن قرار داده است تا در صورت انجام نشدن این کار مسافر بتواند آن را به بازرسان این کسب و کار اینترنتی اطلاع دهد.

مورد دیگر انجام آزمایش های روزانه و یا هفتگی روی رانندگان برای اطلاع از سلامت آن ها است. اگر هر کدام از سفیران در یکی از موارد آزمایش مانند درجه حرارت بدن مشکوک باشند سریعا به مراکز درمانی منتقل می شوند.

این دو سرویس اصلی ترین برنامه های این کسب و کار اینترنتی در زمان شیوع ویروس کووید-19 بود. مهندسان و گروه های فنی شرکت همچنان در حال بررسی مسائل سرویس های مذکور هستند تا علاوه بر رفع این ایرادها توانایی خدمت رسانی آن ها را نیز گسترش دهند.

هم اکنون سرویس سپید در تهران اجرا می گردد و شرکت به دنبال آن است که این سرویس را در شهرهای دیگر نیز در اختیار کاربران قرار دهد. گروه مدیریتی این کسب کار اینترنتی در مورد دوره پساکرونا نیز تصمیم های را گرفته و امیدوارین زودتر آن ها را اجرا کنیم. به عنوان مثال احتمالا سرویس همیار با نام دیگری پس از شکست بیماری کرونا همچنان خدمات خود را ادامه می دهد.

وبلاگ چراغ روشن: پیش تر اعلام کردید قصد دارید به آسیب دیدگان بیماری کرونا وام بدهید. در این خصوص توضیحاتی را بیان کنید.

منشی پور: در ابتدا قرار بود از منابع شرکت به کارمندان و رانندگان خود که در اثر بیماری کرونا دچار آسیب جسمی و مالی شدند مبالغی تحت عنوان وام تعلق گیرد ولی به دلیل پایین آمدن درامد شرکت تقریبا پرداخت وام از منابع داخلی غیرممکن شد. اما تلاش برای حمایت از رانندگان و به خصوص رانندگانی که به بیماری کرونا مبتلا شدند سرانجام نیافت.

این کسب و کار اینترنتی در حوزه حمل و نقل به تازگی با یکی از بنیادهای مالی کشور توافق نامه ای را امضا کرده و این امکان برای سفیران فراهم شده است که تا تحت شرایطی وام حمایتی تا سقف 5 میلیون تومان را دریافت کنند.

وبلاگ چراغ روشن: دولت پس از شیوع بیماری کرونا چگونه از کسب و کارهای اینترنتی حمایت کرده؟ آیا این کمک ها به شرکت شما هم تعلق گرفته است؟

منشی پور: معمولا مرسوم است که در سراسر دنیا دولت ها در شرایط بحرانی منابع مالی را به صنایع و کسب و کارهای آسیب پذیر جامعه اختصاص می دهد. قطعا بخش های مالی هر جامعه به صورت زنجیروار به هم وابسته هستند و اگر یکی از آن ها دچار آسیب گردد قسمت های دیگر نیز با اختلال روبرو می گردند.

حمایت های دولتی می تواند به صورت وام یا کمک های بالاعوض باشد. این کسب و کار اینترنتی به جز وامی که برای حمایت از رانندگان آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته شد هیچ حمایت دیگری را از دستگاه های دولتی دریافت نکرد. البته بخش کسب و کارهای اینترنتی در ایران از ابتدا با اتکا به منابع داخلی خود مسائلش را حل و تنها در موارد محدود از دولت درخواست کمک کرده است.

پیچیدگی فرایندهای اداری دریافت کمک از منابع دولتی را تقریبا غیرممکن کرده است

در این شرایط حتی با وجود حمایت های بخش خصوصی بازهم نیاز به کمک وجود دارد. از طرفی در صحبت های برخی از مسئولان نگرش و علاقه به کمک وجود دارد ولی وقتی برای پیگیری آن اقدام می گردد با فرایند های اداری بسیار پیچیده و سخت روبرو می گردیم.

برای دریافت تسهیلاتی نه چندان زیاد باید مراحلی اداری متعددی طی و ضمانت نامه های زیادی به مسئولان دولتی ارائه گردد. این چنین فرایندی در واقع دریافت کمک را عملا غیرممکن می کند. البته در این میان دستگاه هایی مانند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری خوبی با بخش خصوصی دارند و دلسوزانه دغدغه های شاغلان در بخش کسب و کارهای اینترنتی را پیگیری می کنند.

وبلاگ چراغ روشن: کسب و کار شما برنامه ای برای ورود به بازار بورس و اوراق بهادار دارد؟

منشی پور: این کسب و کار اینترنتی از مدت ها پیش سیاست های خود را برای ورود به بازار سرمایه تنظیم کرده است. اکنون نیز مذاکرات خود با مسئولان سازمان بورس را ادامه می دهیم و امیدواریم به زودی وارد این بازار پررونق شویم. این شرکت از لحاظ ظرفیت های لازم برای حضور در بورس نیز شرایط خوبی دارد.

شفافیت در مسائل مالی و رشد مناسب در سال های گذشته کمک می کند تا این کسب و کار اینترنتی به راحتی مجوزهای لازم برای ورود به بازار سرمایه را دریافت کند. قطعا ورود به چنین بازاری اتفاقی بسیار خوب برای همه استارت آپ ها و کسب و کارهای مجازی است چون در چنین شرایطی افرادی که قصد سرمایه گذاری در هر کدام از این شرکت ها را دارند به طور مستقیم می توانند نوع کسب و کار مورد نظر خود را درک و با آگاهی به آن اعتماد کنند.

امروز می توان گفت کسب و کارهای اینترنتی بیش از هر کمک دیگری به حمایت های مردم نیاز داشته و با ورود به بازار سرمایه بخش قابل توجهی از دغدغه های مسئولان و شاغلان در این بخش مالی و خدماتی کشور رفع می گردد. هر کدام ار کسب و کارهای مجازی با ورود به بازار بورس جهت را برای رشد استارت آپ های نوپا هموارتر می کنند و بدون شک این موضوع نتیجه ای جز رونق مالی ندارد.

هم اکنون با وجود رونق مناسبی که در بازار بورس مشاهده می کنیم ولی تعداد شرکت های عرضه کننده سهام در این بازار بسیار محدود است و شاهد آن هستیم که بسکمک از مردم با وجود تمایل زیاد برای سرمایه گذاری هیچ فرصتی ندارند. پس می توان گفت اگر تعداد شرکت ها و صنایع موجود در بازار بورس افزایش یابد انتخاب مردم برای سرمایه گذاری هم بیشتر می گردد. کسب و کارهای اینترنتی می تواند سرمایه های خرد مردم را به سرمایه های مولد تبدیل کند.

4144/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "استارت آپ های پیروز داخلی و اتکا به توان جوان های ایرانی، دولت شرایط فعالیت را تسهیل کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استارت آپ های پیروز داخلی و اتکا به توان جوان های ایرانی، دولت شرایط فعالیت را تسهیل کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید