گردوی تویسرکان ثبت جهانی می گردد؟

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، ثبت جهانی گردوی تویسرکان در فائو (سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد) که چند سالی است مراحل پیگیری را می گذراند، حالا به مرحله نهایی رسیده است.

گردوی تویسرکان ثبت جهانی می گردد؟

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، ثبت جهانی گردو برندسازی ارزشمندی برای شهرستان تویسرکان است و برای تأیید مرحله آخر ثبت تعدادی از کارشناسان فائو از این شهرستان بازدید خواهند کرد. به گفته مدیر تعاون روستایی همدان، ایجاد زنجیره فراوری نهال گواهی شده گردو در تویسرکان به وسیله اتحادیه تعاونی فراوری روستایی استان یکی از مواردی است که ارزیابان فائو بازدید خواهند کرد.

مسعود اکبری گفت: زنجیره فراوری نهال و پیوندک گواهی شده تویسرکان بزرگ ترین طرح زیرساختی باغی گردو در غرب آسیاست که در 14هکتار وسعت دارای 3 بخش باغ مادری، خزانه و گلخانه که در فراوری نهال گردو جایگاه ویژه ای در غرب آسیا دارد.

فراوری این مجموعه از نظر شاخص کیفیت نقش مهمی در تحقق پویش 4ساله کاشت یک میلیارد نهال در کشور ایفا می نماید به طوری که در سال 100هزار نهال و یک میلیون پیوندک را فراوری و عرضه می نماید.

مدیر تعاون روستایی همدان اضافه نمود: ثبت جهانی گردوی تویسرکان در معرفی و برندسازی آن تأثیر زیادی دارد و می تواند مزایای بسیاری ازجمله دسترسی به بازارهای جهانی را نیز به همراه آورد.

نماینده تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز ثبت جهانی گردوی تویسرکان را راهی برای حفظ برند و اصلیت گردوی تویسرکان می داند. به گفته محمدمهدی مفتح، اشتغال و درآمدزایی مردم وابسته به این محصول است.

کل مساحت اجرای پروژه زنجیره فراوری نهال گواهی شده گردو در شهرستان تویسرکان معادل 14هکتار است و اتحادیه شرکت های تعاونی فراوری روستایی همدان به عنوان مجری، این طرح را در شهرستان تویسرکان، دهستان میانرود و در روستای مرادآباد اجرا نموده است.

ظرفیت فراوری سالانه این طرح بیش از 100هزار اصله نهال گواهی شده گردوی پیوندی، 2میلیون شاخه پیوندک 25سانتی متری و 150هزار پایه نهال گردو است.

ارزش کل فراوریات سالانه بالغ بر 130میلیارد ریال است و در این طرح سالانه 25نفر به طور دائم و 600نفرروز نیز اشتغال فصلی ایجاد شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "گردوی تویسرکان ثبت جهانی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردوی تویسرکان ثبت جهانی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید