کهکشان ما چه زمانی به همسایه اش برخورد می نماید؟ ، راه شیری در حال آدم خواری!

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، تحقیقات تازه نشان می دهد کهکشان راه شیری تاریخ طولانی ای از آدم خواری کیهانی دارد و همچنان کهکشان های کوچک تر را می بلعد.

کهکشان ما چه زمانی به همسایه اش برخورد می نماید؟ ، راه شیری در حال آدم خواری!

به گزارش وبلاگ چراغ روشن و به نقل از روزنامه سان، محققان می گویند کهکشان راه شیری در اولین روزهای خود تنها یک توده کوچک از ماده تاریک بوده است. ماده تاریک، به ماده غیر درخشانی گفته می گردد که طبق یک تئوری علمی ، پدیده هایی را توضیح می دهد که به نظر می رسد ناشی از وجود مقدار خاصی از جرم باشند که از جرم موجود مشاهده شده در دنیا بیشتر است.

بعضی از دانشمندان بر این باورند که این ماده در اشکال مختلفی وجود دارد و می تواند حدود 85 درصد از ماده موجود در کیهان را تشکیل دهد. بعلاوه اعتقاد بر این است که این نوع ماده دارای چگالی کمی بیشتر از میانگین کیهانی است و بنابراین کشش گرانشی بیشتری دارد.

به همین علت، کهکشان راه شیری مدام ستاره ها را به درون خود می کشد و مصرف می نماید. مویا مک تایر اخترفیزیکدان در آخرین کتاب خود راه شیری: زندگینامه کهکشان ما روندی را که طی آن کهکشان به تغذیه، رشد و تکامل خود طی میلیاردها سال ادامه داده است، توضیح می دهد.

بیشتر بخوانید:

  • تصاویری از شبیه سازی برخورد بین راه شیری و آندرومدا | ادغام کهکشان ها چه زمانی رخ می دهد و چه بر سر زمین می آید؟
  • آدم خواری در نزدیک ترین کهکشان به راه شیری | آندرومدا کوچکترها را بلعیده است؟

یک مطالعه در سال 2019 که در مجله نیچر منتشر شد، ادعا کرد که این رفتار کهکشان راه شیری، تنها محدود به ستاره ها نیست. کهکشان راه شیری، کهکشان های دیگر را هم بلعیده است. در این مطالعه، گروهی از دانشمندان تایید می نمایند که کهکشان راه شیری تقریبا 10 میلیارد سال پیش یک کهکشان کوتوله با ابعاد یک چهارم خودش را خورده است.

اکنون محققان بر این باورند که می توانند کهکشان هایی را که به وسیله کهکشان راه شیری خورده شده اند، با جستجوی توده های ماده تاریک شناسایی نمایند. ستاره شناسان می گویند این توده ها ممکن است نشان دهنده بقایای کهکشان های کوچکتری باشد که راه شیری میلیاردها سال پیش بلعیده است.

تا آنجا که می دانیم کهکشان راه شیری روش آدمخواری کهکشانی خود را تغییر نداده و همچنان به خوردن ستاره ها و کهکشان های نزدیک ادامه می دهد. در حال حاضر، در حال بلعیدن نزدیکترین قمرهای کهکشانی خود یعنی ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک است.

بلعیدن ابرهای ماژلانی احتمالا تا زمانی اتفاق می افتد که راه شیری با نزدیک ترین همسایه کهکشانی ما، کهکشان آندرومدا در 4.5 میلیارد سال آینده ادغام گردد. آندرومدا یک کهکشان مارپیچی است که در فاصله 2.5 میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته است. در حال حاضر، کهکشان با سرعتی در حدود 113 کیلومتر در ثانیه به سمت کهکشان راه شیری می آید.

یک مطالعه در سال 2020 که در مجله استروفیزیکال (Astrophysical) منتشر شد، تایید کرد که برخورد بین این دو کهکشان در حال حاضر در حال اجرا است.

ستاره شناسان توانستند از تلسکوپ فضایی هابل برای رصد کهکشان آندرومدا استفاده نمایند؛ کهکشانی که مانند راه شیری ما و کهکشان های دیگر، در یک پوشش بزرگ به نام هاله کهکشانی قرار گرفته است.

آنها حتی توانستند مقدار هاله آندرومدا را مقدار گیری نمایند و بر این باورند که شکل و مقدار آن شبیه به هاله کهکشان راه شیری است. بر اساس این مقدار گیری ها، به احتمال زیاد هاله آندرومدا و هاله راه شیری در حال لمس یکدیگر هستند، به این معنا که برخورد دو کهکشان مدت ها قبل شروع شده است.

در سال 2012، ناسا تصاویری شبیه سازی شده از برخورد و ادغام این دو کهکشان را در مراحل مختلف ارائه کرد. این تصاویر نشان می دهد که در طول 7 میلیارد سال بعد، هر دو کهکشان ادغام شده، یک کهکشان بیضوی بزرگ تشکیل خواهند داد.

منبع: همشهری آنلاین

به "کهکشان ما چه زمانی به همسایه اش برخورد می نماید؟ ، راه شیری در حال آدم خواری!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کهکشان ما چه زمانی به همسایه اش برخورد می نماید؟ ، راه شیری در حال آدم خواری!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید