کسب و کار های اینترنتی از قرنطینه و کرونا چه سودی بردند؟

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، ویروس کرونا با وجود تمام مسائل و مصیبت هایی که برای مردم به همراه داشت، فرصتی برای کسب و کار های نو در جهت تغییر رفتار مردم به وجود آورد که زندگی هوشمند و استفاده از تکنولوژی های نوین را در زندگی روزمره خود امتحان نمایند. چنانچه استارتاپ ها بتوانند تجربه خوبی را در این مدت برای کاربران فراهم نمایند، پس از سرانجام یافتن یا کمرنگ شدن این مشکل نیز آن ها به استفاده از این خدمات آنلاین ادامه خواهند داد.

کسب و کار های اینترنتی از قرنطینه و کرونا چه سودی بردند؟

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، تغییرات تنها به رفتار مصرف کنندگان ختم نمی گردد و ارائه دهندگان محصولات و خدمات نیز باید نسبت به نحوه ارائه خود تغییراتی بدهند تا کمترین آسیب را در این دوره ببینند. در این رابطه تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، عمده فروش ها، خرده فروش ها و ارائه دهندگان خدمات به دنبال راه حل های نوینی هستند تا بتوانند خود را با شرایط جدید وفق دهند.

کسب و کار های اینترنتی از کرونا چه منافعی بردند؟

مهدی غیبی کارشناس فناوری اطلاعات در مصاحبه با وبلاگ چراغ روشن با اشاره به اینکه قرنطینه دوباره برای کسب و کار های اینترنتی فرصت خوبی را فراهم آورده است، گفت: در سه ماه ابتدایی که کرونا شیوع پیدا نموده بود، به دلیل تعطیلی هایی که رخ داد، بسیاری از مردم برای برطرف احتیاج های خود روی به استفاده از کسب و کار های اینترنتی آوردند، اما نکته مهمی که وجود داشت، این بود که به دلیل غافلگیری که صورت گرفت، بعضا در ارائه خدمات آن ها مسائلی وجود داشت، اما هرچه که زمان گذشت اوضاع بهبود پیدا کرد و کار ها روی روال افتاد.

وی اضافه نمود: آن تعطیلات تجربه بسیار خوبی بود برای تمامی کسب و کار هایی که زمینه فعالیت در فضای مجازی را نداشتند، زیراکه آن ها نیز به این ضرورت پی بردند تا در این حوزه وارد شوند، در این دفعه نیز که قرنطینه اعلام شده، آن ها با آمادگی به استقبال این مسئله رفته اند که این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است، به نظر می رسد به مرور زمان کسب و کار های اینترنتی در حال جا افتادن هستند، این کار چندین منفعت دارد.

غیبی گفت: اول اینکه باعث می گردد، رونق کسب و کار ها در چنین شرایطی که باید صنوف فیزیکی تعطیل شوند، ادامه پیدا کند، به بیان دیگر آن ها می توانند به وسیله غیر حضوری به فعالیت خود ادامه دهند و مسائل ناشی از تعطیلی ها گریبان آن ها را نمی گیرد، دوم هم اینکه هزینه تمام شده برای ایجاد یک شغل به وسیله بستر فضای مجازی بسیار کاهش خواهد یافت و این موضوع می تواند منجر به اشتغال زایی بسیار زیادی گردد، دست آخر نیز از هزینه های زیادی جلوگیری خواهد شد، از جمله اینکه مصرف بنزین کاهش می یابد و در زمان و وقت صرفه جویی خواهد شد.

این کارشناس آی تی با تاکید بر اینکه امروز زیرساخت های توسعه کسب وکار های اینترنتی فراهم شده است، اضافه نمود: در حال حاضر با توجه به امکاناتی که فراهم شده چه از لحاظ پهنای بند و چه لحاظ پشتیبانی فضای بسیار خوبی فراهم شده و به نظر می رسد که می تواند به این حوزه خیلی امیداور بود، اما خوب به طور طبیعی کمبود های نیز در این باره وجود دارد، به خصوص در حوزه قوانین و مقررات، در این رابطه ضروری است قوانین به روز و کارآمد به تصویب برسد، تا از مسائلی که ممکن است در این حوزه رخ بدهد، جلوگیری کند، یا اینکه بتواند آن ها را در اسرع وقت حل و فصل کند.

تغییر دید نسبت به کسب و کار های اینترنتی

وی با تاکید بر اینکه کرونا دید بسیاری از مردم و صاحبان مشاغل را نسبت به کسب و کار های اینترنتی تغییر داده است، بیان داشت: تا قبل از کرونا شاید خرید اینترنتی و یا ارائه خدمت به صورت غیر حضور خیلی در جامعه ملموس نبود و به نوعی برای همه جا نیفتاده بود، اما امروز بعد از گذشت چندین ماه از شیوع کرونا این مسئله به خوبی تبیین شده است که باید یکسری از کار های ما به صورت غیر حضوری و به وسیله اینترنت انجام گردد، زیرا که این موضوع باعث می گردد، هزینه های افراد تا حدود بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

این کارشناس فناوری اطلاعات یادآور شد: ریموت شدن بسیاری از کسب و کارها، به این معنی که بسیاری از مشاغل از جمله شرکت ها فعالیت روزانه خود را دیگر غیر حضوری و در منزل انجام می دهند، اتفاقی که تا یک سال گذشته در ایران چیزی شبیه به شوخی بود، اما الان ملاحظه می کنید، که بسیاری از کارفرمایان و کارمندان خود را به این دورکاری عادت داده اند و راضی نیز هستند، چرا که هزینه های آن ها با کاهش بسیار زیادی همراه بوده است.

غیبی در ادامه با اشاره به اینکه کسب و کار اینترنتی ای در این شرایط پیروز است که در بحث دلیوری و یا همان ارسال محصولش به مشتری پیروز عمل کند، گفت: از این به بعد شما مشاهده خواهید کرد کسانیکه درک بهتر و هوشمندانه تری از بازار دارند، در بحث دلیوری بسیار برنامه ریزی خواهند کرد، چرا که این موضوع مشخص کننده سهم شرکت ها از بازار است، این در حالی است که نظارت بر روی فعالیت های کسب و کار های اینترنتی نیز در زمانی که تقاضا برای آن ها افزایش یافته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این رابطه ضروری است مسئولان و متولیان امر نظارت های بسیار جدی و موثری را به عمل آورند تا در این زمینه شاهد وارد شدن ضرر و زیان به کسی نباشیم.

منبع: فرارو

به "کسب و کار های اینترنتی از قرنطینه و کرونا چه سودی بردند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسب و کار های اینترنتی از قرنطینه و کرونا چه سودی بردند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید