مشاهده نور های ناشناخته در آسمان مراکش قبل از زلزله

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، به گفته شاهدان، قبل از زلزله قدرتمند در مراکش، نور هایی با ماهیت ناشناخته در آسمان مشاهده شدند.

مشاهده نور های ناشناخته در آسمان مراکش قبل از زلزله

به گزارش باشگاه وبلاگ چراغ روشن، شاهدان عینی کمی قبل از زمین لرزه ویرانگر 6.8 ریشتری در مراکش که شامگاه شنبه 9 سپتامبر رخ داد، متوجه نور های درخشان آبی در آسمان شدند. Business Insider (BI) توجه کاربران را به ویدیو هایی از این پدیده در شبکه های اجتماعی جلب کرد.

به گفته کارشناسانی که نشریه بیزنس اینسایدر با آن ها مصاحبه نموده است، این اتفاق به اصطلاح چراغ های زلزله یا EQL است. این واقعه قبلاً در زمین لرزه مکزیکو سیتی در سال 2021 و بر فراز ژاپن در آستانه زمین لرزه 2022 و در طول سایر این چنین رخداد ها ثبت شده بودند.

دانشمندان چنین داستان هایی را تخیلی می دانستند تا اینکه میزان کافی شواهد عکاسی و ویدئویی از واقعیت این پدیده ثبت شد.

ماهیت وقوع نور های زلزله هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است. به گفته ژئوفیزیکدانان مؤسسه تحقیقاتی SETI آمریکا، درخشش نور هایی در آسمان کمی قبل از لرزش ممکن است به علت اصطکاک صفحات تکتونیکی بر روی یکدیگر ایجاد گردد. این جریانی ایجاد می نماید که هوا را یونیزه می نماید. با این حال، دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی با این فرضیه موافق نیستند و ادعا می نمایند که اصطکاک سنگ ها قادر به ایجاد تخلیه با نیروی کافی نیست.

تئوری دیگر این است که در آسمان قبل از وقوع زلزله، لرزش های اولیه آغاز به تکان دادن تیر های برق می نماید و به علت اتصال کوتاه روی خطوط برق با ولتاژ بالا نور و جرقه ایجاد می گردد.

محققان خاطرنشان کردند که اگر نور های EQL واقعاً زمین لرزه ها را پیش بینی می نمایند، مطالعه آن ها می تواند یک سیستم هشدار اولیه برای بلایای زمین ساختی قریب الوقوع ایجاد کند.

پیش از این، زلزله شناسان مطالعه نموده بودند که پس لرزه های پس از زلزله چقدر طول می کشد.

منبع: Gazeta.ru

منبع: فرارو

به "مشاهده نور های ناشناخته در آسمان مراکش قبل از زلزله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاهده نور های ناشناخته در آسمان مراکش قبل از زلزله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید