تأثیر فیسبوک و گوگل در صنعت گردشگری
به گزارش وبلاگ چراغ روشن، همه ما وقتی تصمیم به مسافرت می گیریم تلاش می کنیم تا بهترین مقصدهای مسافرتی را با بهترین شرایط و به صرفه ترین قیمت ها پیدا کنیم. برندها و شرکت های مربوط به مسافرت هم برای جذب مسافر بیشتر تلاش می کنند. اما باید دید نقش تکنولوژی های تازه در این میان چقدر است.
گوگل و فیسبوک دو شرکت بزرگی هستند که درصد بالایی از کاربران اینترنت از سایت های این دو شرکت استفاده می کنند. از آنجا که گوگل به عنوان یک جستجوگر بزرگ و فیسبوک به عنوان یک شبکه اجتماعی قوی شناخته شده است، این دو شرکت می توانند تلاش هایی برای راهنمایی مسافران به سمت مقاصد مناسب و کمک به برندهای مسافرتی برای جذب بیشتر مسافر، انجام دهند. تلاش هایی که نتیجه بخش هایی از آن امروز هم قابل مشاهده است. در این مقاله از وبلاگ چراغ روشن به معرفی فعالیت های این دو شرکت در صنعت گردشگری می پردازیم.
تکنولوژی های تازه و رو به پیشرفت نه تنها برندهای مسافرتی را تحت تأثیر قرار داده، بلکه زمان مناسب برای عملکرد را هم برای آن ها تغییر داده است. پس از سال ها تلاش و تمرکز بر این موضوع شرکت های مسافرتی سعی می کنند تا خیلی زودتر از زمانی که مسافران تصمیم به خرید بلیط و آغاز سفر می کنند با آن ها در ارتباط باشند و لذت یک انتخاب و خرید کاملا متناسب با سلیقه شان را انجام دهند. این نکته یک مسئله اساسی برای برندهای مسافرتی محسوب می شود. چون وقتی این برندهای مسافرتی بتوانند در مراحل اولیه تصمیم گیری برای سفر با مسافران ارتباط داشته باشند، می توانند تمایلات آن ها را بشناسند و اولویت های بهتری برای آن ها فراهم کنند و در نتیجه در نهایت مسافران شادتر و راضی تری خواهند داشت.
بر اساس یک نظرسنجی که در سال 2017 به وسیله شرکت گوگل و شرکت فوکس رایت (Phocuswright) انجام شد، حدود 60 درصد مسافران ترجیح می دهند برندهای مسافرتی بتوانند امکان شخصی سازی در خدمات مسافرتی را برای مسافران فراهم کنند؛ امکاناتی بر اساس انتخاب های قبلی مسافران یا نظرات آن ها. اما وقتی نوبت به رتبه دهی به شرکت های مسافرتی در مورد شخصی سازی می رسد، تنها 12 درصد آن ها به خودشان 5 ستاره می دهند و بقیه آن ها 3 ستاره یا کمتر، بنابراین هنوز موارد زیادی وجود دارد که باید در این راستا ارتقا یابد.
اما آنچه امروزه تفاوت ایجاد می کند راه حل ها و پیشنهاداتی است که گوگل و فیسبوک ارائه می کنند. این راه حل ها نه تنها تجارت شرکت های مسافرتی را بهبود می بخشد، بلکه به مسافران هم یادآوری می کند که در سفر به چه چیزهایی نیاز دارند. در نتیجه در بهترین حالت همه از سرمایه گذاری شان راضی خواهند بود.
پیشنهادات مسافرتی فیسبوک برای مخاطبانش
در فروردین ماه امسال شرکت فیسبوک پیشنهادات مسافرتی خود را برای شرکت های مسافرتی اظهار داشت. هدف از این پیشنهادات بهینه کردن ارسال تبلیغات برای افرادی بود که به نظر می آمد قصد سفر دارند، اما هنوز مقصد تعیینی را برای سفر انتخاب نکرده اند.
درواقع فیسبوک و اینستاگرام بر اساس فعالیت های کاربر در این دو شبکه یا در مجموعه دوستان خود در این شبکه ها، سعی می کنند کاربر را به مسافرت ترغیب کرده و آن ها را به سمت شرکت های مسافرتی (برندها) سوق دهند.
در این حالت چون برندهای مسافرتی در مراحل اولیه که مسافر تنها قصد سفر دارد به او دسترسی دارند، سعی می کنند او را برای خرید بلیط سفر یا تور مسافرتی ترغیب کنند. ابزار آن ها برای این کار بازاریابی فعال است که به وسیله ویدئو یا محتوای دوطرفه برای ایجاد ارتباطات بیشتر و نزدیکتر انجام می شود.
در این میان سودی که عاید برندهای مسافرتی می شود، این است که در اولین مراحلی که فرد قصد سفر دارد، به او دسترسی دارند و می توانند او را ترغیب به خرید کنند (به وسیله شخصی سازی انتخاب ها) و سودی که عاید مسافر می شود این است که می تواند در شبکه های اجتماعی (که همه برای ایده گرفتن برای مقصد سفر از آن استفاده می کنند)، با برندهای مسافرتی آشنا شود، شرکت هایی که شاید به آن ها فکر هم نمی کرده است.
گام های بزرگ گوگل در مورد موضوع مسافرت
شرکت گوگل بارها سعی کرده است تا بتوانند اثرات بیشتری بر صنعت مسافرت داشته باشد. امروزه این غول جستجوی اینترنتی دو مزیت بر رقیبان خود دارد.
تبلیغات گوگل برای هتل یک سیستم مشتری مداری زنجیره ای را آغاز کرده است و به برندهای مسافرتی پیشنهاد می دهد برای مهمانانی که به وسیله این سیستم زنجیره ای اقدام به خرید می کنند، قیمت های ویژه ارائه دهند. این قیمت های ویژه همراه با بقیه تبلیغات در صفحه گوگل نمایش داده می شود، اما به ارائه دهندگان این قیمت ها این امکان را می دهد که گوی سبقت را از دیگران بربایند.
به همین علت گوگل تلاش هایی در زمینه تغییر سیستم های اندرویدی و ارائه اپلیکیشن هایی برای فعالیت های مسافرتی انجام داده است، اما در تحقیقی که روی کاربران این سیستم ها صورت گرفت، تنها یک چهارم از آن ها ترجیح دادند برای انتخاب مقاصد سفر و امکانات و پیشنهادات مسافرتی از برنامه های گوشی های هوشمند یا تبلت استفاده کنند.
یکی از ابزارهای مسافرتی گوگل قیمت ها را به مشتریان نشان می دهد و آن ها می توانند قیمت اقامت در هتل ها را در بازه 90 روز مشاهده کنند. به این ترتیب آن ها می توانند یک دید کلی از قیمت ها داشته باشند و از نظر تئوری انتظار می رود بتوانند هتل هایی با قیمت مناسب و کیفیت خوب را انتخاب و رزرو کنند.
یکی دیگر از برنامه های گوگل برای سیستم های موبایلی اپلیکیشنی است که می تواند تمام هتل های از یک برند خاص و در یک منطقه تعیین را به متقاضی نشان دهد. به عنوان مثال مسافر می تواند تمام هتل های هیات (Hyatt) در میامی یا همه هتل های ماریوت (Marriott) در اوماها (Omaha) را مشاهده کند. این اپلیکیشن بر اساس موقعیت جغرافیایی درخواستی نتیجه را نشان می دهد.
در این میان سودی که عاید هتل ها می شود، این است که بازه عملکردی و تبلیغاتی آن ها از گیشه به گوشی های موبایل توسعه می یابد و با توجه به افزایش روزافزون کاربران گوشی های موبایل هوشمند این می تواند سود بسکمک برای هتل ها فراهم کند. از طرف دیگر سودی که عاید مسافران می شود، این است که می توانند مدتی قبل از سفر قیمت های هتل های مختلف را یکجا با هم مقایسه کرده و بهترین را انتخاب کنند و این حالتی رقابتی بین هتل داران ایجاد می کند. در حالی که قبلا تنها امکان موجود مطلع شدن از قیمت هتل در گیشه ورودی هتل یا از وب سایت رسمی هتل ها بوده است.
بنابراین برندهای مسافرتی که سال ها با هم در رقابت شدید بوده اند، امروزه دلایل متعددی برای پذیرش تکنولوژی تازه و سهیم کردن آن در سود عاید از سفرها در صنعت خود دارند، چون باعث می شود مسافران بیشتری ترغیب به سفر شوند و مستقیما اقدام به خرید بلیط یا رزور اتاق در هتل کنند. این اتفاقات خود رضایت مشتریان را در پی دارد. هرچند تکنولوژی تازه گاهی جنبه های ریسکی پیدا می کند، اما به طور کلی برای برندها و مسافران سودمند است.
منبع: کجارو / adweek.com