این خانواده کم کیفیت و گران، پرفروش ترین محصول سایپاست!
به گزارش وبلاگ چراغ روشن، بر اساس آمار فروش سایپا در کدال پرفروش ترین محصولات این کارخانه، گروه خودرو های ایکس 200 هستند که شامل تیبا ها، ساینا و کوییک می شوند که قیمت شان در بازار آزاد برای مدل های اتومات به بالای 400 میلیون رسیده اند. خودرو هایی که جایگزین های پراید برای اقشار کم عایدی هستند، اما حالا حتی با محاسبه کیلویی هم گران می افتند!
پلتفرم X 200 حدودا 14 سال است که در سایپا مورد استفاده قرار می گیرد. حالا بر اساس آمار یازده ماهه سایپا 200 هزار دستگاه از خودرو های این پلتفرم فروخته و بیشترین اندازه فروش آن ها را تشکیل داده است.
بر اساس آمار فروش سایپا در کدال پرفروش ترین محصولات این کارخانه، گروه خودرو های ایکس 200 هستند که شامل تیبا ها، ساینا و کوییک می شوند که قیمت شان در بازار آزاد برای مدل های اتومات به بالای 400 میلیون رسیده اند. خودرو هایی که جایگزین های پراید برای اقشار کم عایدی هستند، اما حالا حتی با محاسبه کیلویی هم گران می افتند!
بازار خودرو در هر کشوری خودرو های جمع و جور شهری با ابعاد کمتر از 4.3 متر است که به عنوان خودرو های ورودی به کلاس C شناخته می شوند و در عمده بازار های خودرو دنیا، پرفروش ترین محصولات به شمار می آیند. بازار این خودرو ها در ایران تا پیش از خداحافظی پراید در اختیار این خودرو بود، اما با خروج این خودرو از خط فراوری در حال حاضر در اختیار تنوع گسترده خانواده پلت فرم X 200 است.
در سال 1389 شرکت سایپا در راستای نزدیک شدن به استاندارد های دنیای اصلاحاتی را در پلتفرم پراید اعمال کرد و پیروز شد پلتفرمی ایمن تر به نام X 100 را طراحی نموده و محصولات تازه خود را (111 و 132) بر پایه آن فراوری و به بازار عرضه کند. پس از به انتها رسیدن پروژه ساخت محصولات خانواده X 100، شرکت سایپا برای محصولات تازه خود پلتفرم تازهی را طراحی کرد که بر اساس ادعای مسئولان این شرکت، نسبت به مدل پایه کاملا مورد بازنگری قرارگرفته و اصلاحات بسیاری در بخش پیشرانه، گیربکس و سیستم ترمز آن انجام شد و این پلتفرم تازه X 200 نام داشت و خودرو هایی همانند تیبا، ساینا و کوییک نیز بر پایه همین پلتفرم شکل گرفتند.
پلت فرم X 200 با معرفی تیبا استارت خورد. X 200 برنامه جایگزین سایپا برای پراید بود و تیبا برای سال های طولانی بدون عضو تازهی در این خانواده به فراوری رسید. در چند سال اخیر، اما با حذف پراید و جهش بی رویه قیمت خودرو و احتیاج به خودرو های مالی شهری با توجه به مسائل مالی خانوار های دهک های پایین تر، خانواده X 200 بیش از پیش توسعه پیدا کرد.
تیبا که در آستانه معرفی، امکانات چندان متفاوتی در مقایسه با پراید نداشت این روز ها با نام ساینا پیشرفته است. در کنار مدل های هاچ بک و معمولی این پلتفرم، کوییک هم به در کلاس کراس اوور هاچ بک به پلت فرم X 200 افزوده شده است. خودرو هایی که همگی مقرون به صرفه ترین خودرو های فراوری داخل را تشکیل می دهند و همواره انتقاد های زیادی به کیفیت شان وارد می گردد، اما به علت مقایسه قیمت، پرفروش های بازار در بازار دسته مالی هستند و همین سال جاری 200 هزار خودرو از این محصولات فروخته شده است.
خانواده ایکس 200
اولین محصول ملی سایپا، یعنی تیبا، براساس پلتفرم X 200 ساخته شد. خودرویی که لقب جانشین پراید را یدک می کشید، در صورتی که هنوز پراید روی خط فراوری حضور داشت!
بعد از گذشت 4 سال، جای خالی پراید هاچ بک با تیبا 2 ساخته شد. نسخه هاچ بک تیبا صندوق دار، این بار برای رقابت با پژو 206 به میدان آمده بود.
بعد از این خودرو، ساینا معرفی گردید؛ پلتفرم و پیشرانه قدیمی که با فیس لیفتی مشتریان را به سمت خود جذب کرد.
سیاست سایپا در معرفی محصولات تازهی که براساس پلتفرمی قدیمی بوده، دقیقا برعکس سیاستی است که خودروسازان بزرگ دنیا به کار می برند. به جای اینکه اصلاحاتی انجام گردد تا قدیمی بودن پلتفرم و مسائل ایمنی آن رفع گردد، فقط به ظاهر قضیه نگاه می نمایند و چهره خودرو عوض می گردد.
اولین خودرویی از پلتفرم X 200 که گیربکس اتوماتیک داشت، ساینا بود. گیربکس اتوماتیک CVT که ساخت کمپانی پانچ بلژیک بود و در خودروی بعدی سایپا یعنی کوییک هم حضور داشت. در سال 99، دوباره فیس لیفتی جزئی روی این خودرو اعمال شد.
بعد از کش و قوس های فراوان، کوییک به میدان آمد. خودرویی براساس همان پلتفرم که با تغییراتی در ظاهر و امکانات همراه بود و به عنوان فیس لیفت تیبا 2 شناخته می شد. تغییرات بسیار نامحسوس در کنار بی کیفیت بودن متریال و پیشرانه و گیربکس، ترکیب همیشگی سایپا که اصلا با لقب خودروی مالی سازگاری نداشت.
نسخه های مختلف دنده ای و اتوماتیک، دو رنگ با کد R، پلاس و... از این مدل عرضه شد؛ بازی با اعداد و حروف و رنگ ها برای حفظ کردن مشتریان!
آیا فیس لیفتی دیگر روی کوییک خواهیم دید؟ بله!
اطلس در راه است. نمای جلویی ترکیبی از کیا و فورد و نمای عقبی هم ترکیبی از طراحی محصولات تازه رنو! وقتی هیچ چیز به هم نمی خورد!
تا به امروز عکس هایی از ظاهر بیرونی این خودرو به طور رسمی منتشر شده است. اما انتظار داریم که کابین خودرو با مدل بعدی که سهند نام دارد، یکسان باشد. طراحی تازهی که ما را یاد محصولات رنو می اندازد.
پیشرانه تازه (برای ساپیا!) به نام M 15 GSI که فناوری VVT مجهز شده، 90 اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور 137 نیوتون متری فراوری می نماید. فناوری VVT باعث می گردد تا مصرف سوخت کمتری نسبت به پیشرانه قبلی یعنی M 15 صورت بگیرد.
و در نهایت، رسیدیم به آخرین خودروی سایپا که سهند نام دارد. خودرویی که با نامش، زیبایی واقعی یکی از مهم ترین کوه های آتشفشانی ایران را به یاد نمی آورد.
تغییرات ظاهری و آپشنی فراوان و بالاخره تغییر در پیشرانه، اتفاقاتی بودند که در سهند رخ داد. در نمای جلویی شاهد طراحی هستیم که بهتر از تیبا و ساینا است. در نمای کناری، هنوز هم یاد تیبا در دل ها زنده می گردد!
در نمای عقب، با طراحی مدرنی روبه رو هستیم که اصلا به سهند نمی آید! در واقع بهتر است اینگونه بگوییم که اگر این طراحی در نمای عقب روی شاهین اجرا می شد، خیلی مجذوب کننده تر بود تا ساینا!
سهند انگار می خواهد به همگان بفهماند که آنچنان مالی نیست. فرض کنید در این خودرو که به احتمال زیاد در خارج از کشور زیر 15 هزار دلار قیمت بخورد، شاهد استفاده از آپشنی مثل دوربین 360 درجه و یا رادار نقطه کور هستیم و این یعنی یک پارادوکس بزرگ!
خودروسازان بزرگی مثل هیوندای، رنو، کیا و... وقتی خودرویی مالی معرفی می نمایند، بیشترین تمرکزشان بر این است که برای قشر ضعیف جامعه، خودرویی با کیفیت که چندین سال دوام بیاورد بسازند نه اینکه امکاناتی بیش از حد احتیاج برایش در نظر بگیرند!
همان پیشرانه به کار رفته در اطلس، در سهند هم حضور خواهد داشت. دو نوع گیربکس 5 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک (CVT) برای این خودرو در نظر گرفته شده است.
معلوم نیست که این آخرین محصولی باشد که از این پلتفرم استفاده می نماید. ممکن است سایپا دوباره فیس لیفتی روی فیس لیفت های دیگر بزند و با نام سبلان و دماوند و... به بازار عرضه کند!
منبع: خبرآنلاین
منبع: فرادید