ارتقای صندلی ایران در شاخص جهانی نوآوری چه نقشی در بهبود مهاجرپذیری دارد؟

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، به تازگی صندلی ایران بار دیگر در شاخص های جهانی نوآوری Gii ارتقا یافت و کشورمان در جمع 60 کشور برتر در شاخص های نوآورانه نهاده شد.

ارتقای صندلی ایران در شاخص جهانی نوآوری چه نقشی در بهبود مهاجرپذیری دارد؟

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ چراغ روشن به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،ارتقای 7 پله ای ایران در شاخص های دنیای نوآوری که به وسیله سازمان دنیای مالکیت فکری منتشر می گردد، نشان داد که رونق اکوسیستم نوآوری و فناوری، حمایت از شرکت هاش دانش بنیان و خلاق و همین طور حمایت از نیروی انسانی نخبه و توانمندی می تواند تأثیری شگرف در بهبود و ارتقای شرایط کشور از حیث نوآورانه و دانش محور اثرگذاری بالایی داشته باشد.

محمد هوشی پژوهشگر رصدخانه مهاجرت ایران با بیان این که یکی از مؤلفه های اصلی و مهم در گزارش شاخص های دنیای نوآوری Gii را می توان شاخص نیروی انسانی دانست، اضافه کرد: ایران در این شاخص، نسبت به سایر کشورها رشدی قابل توجه داشته و شتاب بیش تری را تجربه نموده است.

ایران از کشورهایی است که بیشترین ارتقای رتبه را داشته است. درگزارش شاخص دنیای نوآوری 2021، رده بندی کشورها به تفکیک منطقه و سطح عایدیی نیز ارائه شده و ایران در میان کشورهای دارای عایدی میانه به بالا در صندلی 13 و در میان کشورهای منطقه آسیای مرکزی و جنوبی، پس از هند، در صندلی دوم قرار گرفته است.

با نگاه به همین شاخصه، کشورمان حتی در میان کشورهای همسایه که از زیرساخت های فناورانه خوبی برخوردارند و دارای شاخص های مالی و تجاری بالاتری نیز هستند، توانسته است برای چندمین سال پیاپی، در شاخص نیروی انسانی فزونی کسب کند، موضوعی که نشان می دهد باید روی این مزیت نسبی توجه بیش تری گردد.

شاخص نیروی انسانی و فرصتی برای مهاجرپذیری

به گفته این پژوهشگر حوزه مهاجرت، وقتی ایران در صندلی بالاترین رشد شاخص نیروی انسانی قرار می گیرد، بدین معناست که از یک سو از ظرفیت لازم به لحاظ نیروی انسانی کار و مهاجرت برخوردار است و هم از سوی دیگر می تواند ظرفیت لازم را برای استفاده از تربیت نیروی انسانی دانش آموخته فراهم کند، ظرفیتی که دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و مراکز رشد و شتاب دهنده ها ایجاد نموده اند و می تواند برای رشد اقتصاد، مفید و کارآمد بیفتد.

وی با بیان این که در عصر شیوع کووید 19 ایران توانسته است این صندلی را ارتقا ببخشد، ادامه داد: در حالی که شیوع کرونا و قرنطینه، به محدودیت های جابه جایی دانشجویان بین المللی دامن زد، اما آموزش ها به شکل مجازی جریان یافت و ایران توانست از این محل، سهمی برای خود قائل گردد.

سهم درخور ایران از مهاجرپذیری

هوشی، از امکان افزایش نرخ مهاجرپذیری نسبت به نرخ مهاجرفرستی گفت و ادامه داد: ایران که هیچ گاه جزو کشورهای مهاجرفرست نبوده است و این موضوع با کمک کوشش هایی که برای تربیت و پرورش نیروی انسانی فراهم شده، ایران را در جهت گرفتن سهمی از بازار نیروی انسانی بین المللی و استفاده در کسب و کارهای فناورانه، توسعه علم و تبادلات علمی و فناورانه با دنیا کمک خواهد نمود.

هوشی، با اشاره به برنامه های جدی برای توسعه بازار مهاجرپذری گفت: در دوران پساکرونا و در شرایطی که ایران ظرفیت های لازم را برای جابه جایی های مثبت وآماده نموده است، می توان انتظار داشت ایران سهمی درخور از بازار مهاجرتی را به توسعه اقتصاد و گسترده تر کردن بازار فناوری و فراوری علم به خود اختصاص دهد. البته با اقداماتی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب طرح همکاری با متخصصان ایرانی خارج از کشور یا همکاری های علمی و فناورانه با غیر ایرانیان ایجاد نموده، در این راه گام برداشته ایم، اما لازم و لازم است که این فرایند با یک راهبرد معین و همکاری همه دستگاه های تصمیم گیر به یک سیاست بالادستی بدل گردد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "ارتقای صندلی ایران در شاخص جهانی نوآوری چه نقشی در بهبود مهاجرپذیری دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتقای صندلی ایران در شاخص جهانی نوآوری چه نقشی در بهبود مهاجرپذیری دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید