آیفون 12 مینی در برابر آیفون SE 2020

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، اپل در روز سه شنیه 22 مهر ماه با برگزاری رویداد آنلاین Hi, Speed از آیفون های 12 جدید رونمایی کرد. اپل سال جاری در کنار رونمایی از آیفون 12، آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس، از یک مدل آیفون 12 مینی هم رونمایی کرد. رونمایی از این آیفون 12 مینی با نمایشگر 5.4 اینچی OLED توسط اپل یکی از اتفاق های مسرور کننده این مراسم برای هواداران تلفن های همراه کوچک بود.

آیفون 12 مینی در برابر آیفون SE 2020

در این مقاله قصد داریم که کوچکترین عضو خانوداه آیفون های 12، یعنی آیفون 12 مینی را با آیفون SE معرفی شده در سال 2020 مقایسه کنیم تا متوجه تفاوت ها و شباهت های موجود میان این دو آیفون شویم.

تفاوت های اصلی میان آیفون 12 مینی و آیفون SE

  • نمایشگر 5.4 اینچی OLED با رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل در آیفون 12 مینی در برابر نمایشگر 4.7 اینچی LCD با رزولوشن 1334 در 750 پیکسل در آیفون SE.
  • چیپست 5 نانومتری A14 Bionic در آیفون 12 مینی در برابر چیپست 7 نانومتری A13 Bionic در آیفون SE.
  • 4 گیگابایت حافظه رم در آیفون 12 در برابر 3 گیگابایت حافظه رم در آیفون SE.
  • فناوری ارتباطی 5G در آیفون 12 مینی در برابر فناوری ارتباطی 4G LTE در آیفون SE.
  • دوربین دوگانه متشکل از دو دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض و عریض در آیفون 12 مینی در برابر یک دوربین 12 مگاپیکسلی در آیفون SE.
  • باتری با ظرفیت 2227mAh در آیفون 12 مینی در برابر باتری با ظرفیت 1821mAh در آیفون SE.
  • در نهایت قیمت 699 دلاری آیفون 12 مینی در برابر قیمت 399 دلاری آیفون SE.

نمایشگر

همان گونه که پیش تر اشاره کردیم اپل در آیفون 12 مینی از نمایشگری 5.4 اینچی OLED با رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل استفاده نموده است که در برابر نمایشگر 4.7 اینچی با رزولوشن 1334 در 750 پیکسل آیفون SE، هم دارای اندازه بزرگتر و هم کیفیت بیشتری است.

در واقع باید بگوییم که یکی از اصلی ترین تفاوت ها میان این دو آیفون نمایشگر به کار رفته در آن هاست. برای مقایسه بیشتر نمایشگر به کار رفته در آیفون SE دارای تراکم پیکسلی 326 پیکسل در اینچ است که در برابر تراکم پیکسلی 476 پیکسل در اینچ نمایشگر آیفون 12 مینی با اختلاف زیادی عقب تر است.

علاوه بر این تفاوت در نمایشگر، این دو آیفون اپل از لحاظ شکل ظاهری و حاشیه های اطراف نمایشگر هم با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند. با وجود اینکه آیفون SE هم همانند آیفون های 12 در سال 2020 معرفی شده است، اما اپل از همان زبان طراحی قدیمی که در آیفون 7 و 8 شاهد استفاده از آن بودیم، در آیفون SE هم استفاده نموده است. در نتیجه نمایشگر به کار رفته در آیفون SE دارای حاشیه های بسیاری زیادی در قسمت بالایی و پایینی نمایشگر است.

برخلاف آیفون SE اپل در آیفون 12 مینی از نمایشگری با حاشیه های اندک استفاده نموده است. با توجه به حذف حاشیه های نمایشگر در آیفون 12 مینی، شاهد استفاده از ناچ در آیفون 12 مینی هستیم. در مقایسه با آیفون SE، طراحی ظاهری آیفون 12 مینی جدید تر است و دارای زبان طراحی جدید اپل است.

زمانی که دو آیفون SE و آیفون 12 مینی را در کنار یکدیگر قرار دهید، با وجود اینکه آیفون 12 مینی دارای نمایشگر 5.4 اینچی است، اما از آیفون SE بدنه کوچکتری دارد.

مشخصات سخت افزاری

اپل در مراسم رونمایی از آیفون های 12 خاطرنشان کرد که در تمامی این آیفون های جدید از پردازنده جدید 5 نانومتری A14 Bionic استفاده نموده است. آنالیز های اجرا شده همچنین نشان می دهند که آیفون 12 مینی دارای 4 گیگابایت حافظه رم است.

در مقابل آیفون 12 مینی، آیفون SE دارای پردازنده قدیمی تر A13 Bionic است که به صورت 7 نانومتری ساخته شده است. همچنین این تلفن همراه در مقایسه با آیفون 12 مینی دارای 1 گیگابایت حافظه رم کمتر است.

  • ویدیوی رسمی معرفی آیفون 12 و آیفون 12 مینی

با وجود استفاده از پردازنده قدیمی تر در آیفون SE، اما این آیفون با توجه به رزولوشن نمایشگری که دارد به راحتی از پس تمامی کارهای پردازشی بر می آید. در واقع پردازنده A13 Bionic پردازنده بسیار قدرتمندی برای آیفون SE است. با این وجود، اپل درباره پردازنده جدید A14 Bionic که در آیفون های 12 و آیپد ایر جدید شاهد استفاده از آن هستیم، می گوید که این پردازنده جدید در مقایسه با A13 Bionic بسیار پرقدرت تر است.

برای مقایسه بهتر باید به اطلاعات منتشر شده در رابطه با این پردازنده جدید توسط TSMC اشاره کنیم. TSMC که فراوری این پردازنده های جدید را بر عهده دارد اطلاعاتی را در رابطه با این پردازنده های منتشر نموده است. بر اساس این اطلاعات منتشر شده، تکنولوژی 5 نانومتری که پردازنده های جدید با استفاده از آن ساخته شده اند در مقایسه با پردازنده های 7 نانومتری، در حدود %15 سریع تر است و در حدود %30 مصرف انرژی کمتری را هم دارد.

اگر شما در زمان انتخاب یک تلفن همراه به انجام شدن سریع کار ها اهمیت بسیاری زیادی می دهید، آیفون 12 مینی با پردازنده جدید A14 Bionic انتخاب مناسبی برای شماست. با توجه به بهره مندی از این پردازنده جدید و همچنین مقدار حافظه رم بیشتر، این آیفون در مقایسه با آیفون SE می توانند که کارها را به صورت سریع تری انجام دهد.

یکی دیگر از تفاوت های اصلی میان این دو تلفن همراه، پشتیبانی از فناوری جدید 5G در آیفون 12 مینی است. پشتیبانی این تلفن همراه از اینترنت 5G باعث می گردد که کاربران در زمان استفاده از این تلفن همراه بتوانند از سرعت بسیاری زیاد در هنگام دانلود یا آپلود فایل هایشان بر روی اینترنت استفاده نمایند. با توجه به این موضوع خرید آیفون 12 مینی در مقایسه با آیفون SE که تنها از فناوری 4G LTE پشتیبانی می نماید، خرید آینده نگرانه تری است.

دوربین

نگاهی به قسمت پشتی هر دو آیفون به آسانی نشان می دهد که در این زمینه هم کفه ترازو به سمت آیفون 12 مینی سنگینی می نماید. برخلاف آیفون SE که دارای تنها یک دوربین 12 مگاپیکسلی در قسمت پشتی خود است، اپل در آیفون 12 مینی از دو دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض و عریض استفاده نموده است.

علاوه بر دوربین دوگانه، اپل در رویداد آنلاین Hi, Speed خاطرنشان کرد که آن ها در دوربین های آیفون 12 و 12 مینی از لنز جدید با هفت المان اپتیکی و همچنین گگرددگی دیافراگم جدید f/1.6 استفاده نموده اند که در مقایسه با لنز دارای پنج المان اپتیکی آیفون SE و گگرددگی دیافراگم f/1.8 این آیفون پیشرفت قابل توجهی است. علاوه بر این، اپل سعی نموده است که کیفیت عکاسی در محیط هایی با نور کم را در آیفون های 12 بهبود ببخشد.

در رابطه با دوربین ایفون SE باید بگوییم که تنها دوربین استفاده شده در این آیفون دارای لرزشگر تصویر اپتیکال است و از قابلیت Smart HDR پشتیبانی می نماید. اپل در زمان رونمایی از آیفون SE، دوربین این آیفون را با عبارت بهترین دوربینی یگانه که تا به حال بر روی آیفون استفاده شده است، توصیف کرد.

  • مقایسه تمام مدل های آیفون 12 از مینی تا پرو مکس با یکدیگر

با مقایسه دوربین این دو آیفون می توان به سادگی نتیجه گرفته که مهم نیست که دوربین به کار رفته شده در آیفون SE چقدر خوب است، به طور حتم آیفون 12 مینی با توجه به داشتن سیستم دوگانه و بهبودهای اجرا شده، دارای دوربین بهتری است.

باتری

یکی از انتقاد هایی که کاربران نسبت به آیفون SE دارند ظرفیت کم باتری استفاده شده در این تلفن همراه است. باتری استفاده شده در آیفون SE دارای ظرفیت 1821mAh است. با توجه به اینکه اپل در این تلفن همراه از پردازنده پرقدرت A13 Bionic استفاده نموده است، به طور حتم کاربران در زمان استفاده از این تلفن همراه نگران تمامی شدن زودهنگام باتری خود هستند. آنالیز های اجرا شده نشان می دهد که عمر باتری این تلفن همراه در زمان استفاده متوسط است.

در طرف مقابل اپل در آیفون 12 مینی از باتری با ظرفیت بالاتر 2227mAh استفاده نموده که در مقایسه با آیفون SE دارای ظرفیت بیشتری است. علاوه بر باتری با ظرفیت بیشتر، پنل OLED نمایشگر آیفون 12 مینی در مقایسه با پنل LCD آیفون SE، دارای مصرف انرژی کمتری است. همان گونه که پیش تر هم گفته شد، پردازنده A14 Bionic آیفون 12 مینی در مقایسه با پردازنده A13 Bionic دارای مصرف انرژی کمتری است.

با توجه به نکات مطرح شده انتظار داریم که عمر باتری آیفون 12 مینی در مقایسه با آیفون SE هم بیشتر باشد.

  • طول عمر باتری آیفون 12 پیشرفتی به نسبت قبل نداشته است

قیمت

اگر این مقاله را تا این قسمت مطالعه نموده باشید، تا قبل از این قسمت به این نتیجه رسیده اید که در تمامی زمینه ها آیفون 12 مینی اپل از آیفون SE بهتر است. به طور حتم آیفون 12 مینی با وجود اندازه کوچکش با توجه به داشتن نمایشگر OLED، پردازنده جدید تر، دوربین دوگانه پیشرفته تر، حافظه رم بیشتر و حتی بدنه ای کوچکتر از آیفون SE تلفن همراه جذابی است.

تنها زمینه ای که بدون شک آیفون SE در آن برنده این مقایسه است، بحث قیمت است. پرداخت 399 دلار برای تلفن همراهی که دارای پرازنده A13 Bionic است، بسیار مناسب است. آیفون 12 مینی دارای قیمت 699 دلار است که نسبت به آیفون SE گران تر است.

در نهایت باید بگوییم که اگر قصد تهیه تلفن همراه کوچکی از برند اپل را دارید که دارای طراحی جدید، نمایشگر باکیفیت، پشتیبانی از فناوری 5G، پردازنده قوی و باتری بزرگتر باشد، به طور حتم آیفون 12 مینی انتخاب بسیار مناسبی است.

  • مقایسه آیفون 12 با وان پلاس 8 تی

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیفون 12 مینی در برابر آیفون SE 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیفون 12 مینی در برابر آیفون SE 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید