گردشگران روس با احتیاط به مقاصد نو سفر می نمایند

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، گردشگران روس با احتیاط به مقاصد تازه سفر می نمایند.

گردشگران روس با احتیاط به مقاصد نو سفر می نمایند

هشتم فرودین سال 1396 برابر با 28 مارس 2017 بود که موافقت نامه ای بین دولت جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه درباره لغو ویزا سفرهای گروهی شهروندان دو کشور به وسیله وزرای امور خارجه دو کشور امضا شد. برنامه اجرایی این موافقت نامه پس از وقفه ای حدود چهار ساله و در حالی که قرار بود از سال 2018 به اجرا گذاشه گردد، پایان در خرداد سال 1400 (ژوئن 2021) به امضای مقامات گردشگری دو کشور رسید اما باز اجرایی نشد.

سالهاست بحث لغو ویزا گردشگری ایران و روسیه مطرح شده و با وجود تایید فدراسیون روسیه و وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران، این مهم هنوز به مرحله اجرایی و عملیاتی نرسید. به گفته مسئولان حوزه گردشگری خارجی معاون گردشگری، براساس آنچه پیش تر امضا شده و به توافق دولت های ایران و روسیه نیز رسیده است، قرار بود لغو ویزا گروهی گردشگران ایران و روسیه از تاریخ اول ژانویه اجرایی گردد و شهروندان ایران و روسیه درصورتی که در قالب گروههای گردشگری از 5 تا 50 نفر بین دو کشور سفر نمایند، برای مدت 15 روز اقامت به ویزا احتیاج نداشته باشند.

ایوان مالوفیو (IVAN MALOFEEV) کارشناس ارشد کمیته توسعه توریسم شهر مسکو درخصوص لغو ویزا گروهی بین گردشگران ایران و روسیه و اینکه آیا از چنین تفاهم نامه ای از سوی گردشگران روس استقبال می گردد یا خیر گفت: عموما به عنوان یکی از اعضای فعال در حوزه گردشگری روسیه خیلی اوقات با چنین سئوالاتی چه در سطح فدرال و چه در سطح محلی و منطقه ای روبرو می شویم. در واقع چنین تفاهم نامه ای در قالب صدور ویزای گروهی گردشگری را با چین نیز داریم. البته با هندوستان نیز چنین تفاهم نامه ای را داریم و پیش می بریم. اکنون نیز ایران به این فهرست افزوده شده است. هر چند هنوز به مرحله اجرایی و عملیاتی نرسیده اما باید بزودی شروع گردد و در پلن اجرایی قرار گیرد.

او اعلام نمود: لغو ویزا گروهی گردشگران بین دو کشور روسیه و چین بزودی شروع خواهد شد اما در مورد ایران، تا جایی که از مدیران شهری و سفیر اطلاع کسب نموده ام، متوجه شدم که شرایط لغو ویزای گردشگری در حال آنالیز است.

کارشناس ارشد کمیته توسعه توریسم شهر مسکو در پاسخ به این سئوال که با توجه به تحریم های اعمال شده بر روسیه و عدم انجام پرواز به کشورهای اروپایی و به نوعی لغو سفر روس ها به اروپا و جایگزین شدن کشورهای خاورمیانه و آسیا به عنوان مقاصد سفر آنها، آیا ایران هم می تواند جایی در میان مقاصد سفر گردشگران روس بدست آورد، گفت: کمیته توسعه توریسم شهر مسکو بیشتر وظیفه جذب گردشگر را برای مسکو و روسیه برعهده دارد.

اما می توانم بگویم تا جایی که ما می دانیم گردشگر های روس همچنان به سفر به کشورهای اروپایی ادامه می دهند و حتی تحریم ها نتوانسته مانعی برای این سفرها باشد و حتی به وسیله مسیرهای دیگر به مقاصد اروپایی می روند. در واقع، میتوان گفت شهرها و کشورهای اروپایی که در گذشته مقصد گردشگران روس بود همچنان هم مقصد سفرشان است. اما بازارها، مسیرها و مقاصد و کشورهای نو نیز به بسته سفر گردشگران روس افزوده شده و برایشان مجذوب کنندهیت پیدا کرد. از جمله این مقاصد نو، ایران است.

مالوفیو درخصوص شناخت گردشگران روس از ایران به عنوان مقصد سفر گفت: نظر شخصی من آن است که هرچند اکنون شاهد توسعه و توسعه روابط ایران و روسیه هستیم اما هر روز که روسیه روابطش را توسعه می دهد، این ترس و احتیاط در میان مردم روس بوجود می آید که آیا میتوان به این کشورهای نو سفر کرد یا خیر. این احتیاط همیشه وجود دارد. با این حال و در مجموع به علت موقعیت جغرافیایی و شرایطی که دریای خزر و کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله ایران به لحاظ تنوع اقلیم و طبیعت متنوعی که دارند، از کوه و دشت گرفته تا کویر و دریا و…همه اینها برای گردشگران روس مجذوب کنندهیت دارد و حتما در میان مقاصد سفرهایشان تماشا و سفر به چنین کشورهایی قرار گرفته است.

بجز این، مسلمان بودن کشوری مانند ایران و علاقه ای که برای شناخت بیشتر در میان روس ها وجود دارد، سبب می گردد تا بخواهند از نزدیک چنین کشورهایی را ببینند و به آن سفر نمایند.

این فعال گردشگری روسیه در پاسخ به این سئوال که بیشترین گردشگرانی که از ایران به مسکو سفر می نمایند چه نوع گردشگرانی هستند و به چه منظور به این کشور سفر می نمایند، گفت: تنوع زیادی در میان گردشگرانی که به مسکو می آیند، وجود دارد. از سفرهای خانوادگی گرفته تا سفرهای کاری و تجاری و…به مقصد مسکو صورت می گیرد. میدان سرخ، کرملین، پارک پیروزی و مسیر گردشگری آن برای ایرانی ها مجذوب کننده است. شرکتها و کسب و کارهای فعال در حوزه گردشگری در مسکو بسیار پیروز و فعال هستند. هر چند ممکن است سفر به مسکو و بسته سفر ایران به روسیه برای ایرانی ها کمی گران باشد که این امر سفر ایرانی ها را به روسیه محدود می نماید.

منبع: همگردی

به "گردشگران روس با احتیاط به مقاصد نو سفر می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگران روس با احتیاط به مقاصد نو سفر می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید