گامی بلند به سمت ساخت ابرکامپیوتر کوانتومی

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، زومیت نوشت: جدیدترین پردازنده کوانتومی IBM که 433 کیوبیت دارد، قدمی روبه جلو برای دستیابی به هدفی بزرگ است: ساخت کامپیوتر کوانتومی 4٬000 کیوبیتی در سال 2025.

گامی بلند به سمت ساخت ابرکامپیوتر کوانتومی

IBM، یکی از شرکت های قدیمی و سرشناس صنعت فناوری، میخواهد تا سال 2025 کامپیوتر کوانتومی 4٬000 کیوبیتی فراوری کند؛ اما هنوز تا دستیابی به چنین هدف مهمی فاصله نسبتاً زیادی دارد.

به نوشته تک کرانچ و رویترز، IBM پردازنده کوانتومی 433 کیوبیتی تازهی به نام Osprey معرفی نموده است. پردازنده قبلی (Eagle) که در سال 2021 معرفی گردید، 127 کیوبیت داشت. IBM در سال های اخیر آغاز به حرکت در مسیری نموده که مقصدش فراوری پردازنده ای کوانتومی برای استفاده در پردازش های امروزی است.

کیوبیت کوچک ترین واحد ذخیره اطلاعات و معیاری از مقدار اطلاعات کوانتومی است. کنترل کیوبیت (مخفف کوانتوم بیت) کار ساده ای نیست. در واحد بیت، معیارهای صفر و یک یا روشن و خاموشِ مجزا از یکدیگر را شاهد هستیم؛ بااین حال، کیوبیت می تواند هر دو معیار صفر و یک (روشن و خاموش) را براساس شرایط آن ها اجرا کند.

کیوبیت به طورویژه بر ذرات زیراتمی نظیر الکترون ها به همراه فوتون ها متکی است. همین موضوع باعث می گردد ماهیت کلی کیوبیت به گونه ای باشد که بتوان از آن به عنوان علت اصلی تبدیل سیستم های مبتنی بر رایانش کوانتومی به ابررایانه های آینده یاد کرد.

یکی از مدیران IBM می گوید: پردازنده 433 کیوبیتی تازه Osprey ما را یک قدم دیگر به دورانی که کامپیوترهای کوانتومی بتوانند با مسائل حل نشده قبلی مقابله نمایند، نزدیک تر می نماید. IBM می گوید به طورمداوم در حال پیشرفته ترکردن فناوری کوانتومی در حوزه سخت افزار و نرم افزار است تا بزرگ ترین مسائل امروزی در حوزه پردازش برطرف شوند.

IBM در نقشه راه پردازنده های کوانتومی خود اعلام نموده است که در سال های 2023 و 2024 و 2025 به ترتیب پردازنده 1٬121 کیوبیتی Condor و پردازنده 1٬386 کیوبیتی Flamingo و پردازنده 4٬000 کیوبیتی Kookaburra را می سازد. تابه امروز IBM توانسته است به نقشه راه خود پایبند بماند؛ اما نباید فراموش کنیم که تعداد کیوبیت های پردازنده، تنها بخشی از پازلی بسیار پیچیده است. در دنیای پردازش کوانتومی، کاهش نویز و زمان همدوسی نیز به مقدار تعداد کیوبیت ها اهمیت دارند.

آی بی ام افزون بر معرفی پردازنده 433 کیوبیتی تازهش، جزئیات Quantum System Two را اعلام نموده است. این دستگاه اساساً بزرگ رایانه کوانتومی تازه IBM به شمار میرود که می تواند چندین پردازنده کوانتومی را در خود جای دهد و با فناوری هایی ویژه، بین آن ها ارتباط برقرار کند تا در نقش پردازنده ای واحد با قدرت بسیار فراوان ظاهر شوند.

به گفته IBM، کامپیوتر مین فریم تازه می تواند حداکثر 16٬632 کیوبیت داشته باشد. IBM بعلاوه اعلام نموده است که بزرگ رایانه تازهش را تا خاتمه سال 2023 فراوری می نماید.

طبق اعلام IBM، بزرگ رایانه تازهش مراحل ساخت ابرکامپیوتر متمرکز بر کوانتوم را پی ریزی می نماید. درحال حاضر، IBM بیش از 20 کامپیوتر کوانتومی در کشورهای مختلف دارد و مشتریان این شرکت ازطریق سرورهای ابری به قدرت پردازشی کامپیوترهای کوانتومی دسترسی دارند. انتظار می رود کامپیوترهای کوانتومی در سال های آینده پردازش های خاصی را میلیون بار سریع تر از سریع ترین ابرکامپیوترهای امروزی انجام دهند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "گامی بلند به سمت ساخت ابرکامپیوتر کوانتومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گامی بلند به سمت ساخت ابرکامپیوتر کوانتومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید