نویسنده مجموعه نون. خ: وسواس های سعید آقاخانی در نون. خ ، در نقد و شوخی اندازه نگه داشتیم
به گزارش وبلاگ چراغ روشن، محمد تنابنده از نویسندگان مجموعه نون. خ2 که بخشی از طراحی موقعیت ها و سیناپس اولیه فیلمنامه با همکاری او اجرا شده است، درباره طراحی شوخی های سریال توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ چراغ روشن، محمد تنابنده که در این فصل از مجموعه تلویزیونی نون. خ در نگارش سیناپس و طراحی فیلمنامه با امیر وفایی به عنوان نویسنده اصلی فیلمنامه همکاری داشته است، درباره چگونه پیوستن خود به گروه فراوری این سریال گفت: سعید آقاخانی طرحی کلی برای فصل دوم داشت و از من خواست در پرداخت قصه و سیناپس یاری کنم.
وی درباره نوع این همکاری نیز شرح داد: من به همراه سعید آقاخانی سیناپس و طراحی اولیه قسمت ها را در می اآوردیم و امیر وفایی که دیالوگ نویس بی نظیری است، دیالوگ ها را می نوشت و به فیلمنامه تبدیل می کرد. اولین چیزی که برای ما شرط بود این بود که در تمام سکانس ها در وهله اول قصه را جلو ببریم و جایی وجود نداشته باشد که قصه درجا بزند.
بنای مان این بود در هر سکانس شوخی کنیم
نویسنده نون. خ2 افزود: من و سعید آقاخانی درباره این قصه ها گپ می زدیم و بنای مان بر این بود که در هر سکانس با یک موضوع شوخی کنیم. شوخی ها هم به نوعی باشد که با هارمونی و فضای کار همخوانی داشته باشند.
تنابنده با اشاره به سکانسی که پس از پخش موردتوجه مخاطبان هم نهاده شد، گفت: در جشن انار که قرار بود یک نفر را به عنوان باغبان نمونه انتخاب نمایند ما با امیر وفایی فکر کردیم که چه کار کنیم که هم قصه جلو برود هم شوخی های جالبی داشته باشیم و به این نتیجه رسیدیم که با جشنواره فیلم فجر شوخی کنیم و از طرفی هم سعی داریم در شوخی ها حد و اندازه را نگه داریم و خوشبختانه وفایی این اندازه را در دیالوگ نویسی به خوبی رعایت می نماید.
بیشتر سراغ شوخی با اهالی هنر رفتیم
وی درباره اینکه چقدر نگران بودند که در نون. خ شوخی ها برخورنده نباشد؟ اعلام کرد: خیلی نگرانی بابت چنین مساله ای نداشتیم، ولی سعی کردیم اندازه شوخی خیلی نباشد و برخورنده نباشد خوشبختانه امیر وفایی هم اندازه شوخی ها را خیلی خوب می دانست.
این نویسنده همچنین درباره کوشش نسبت به نقد اجتماعی در قصه نیز اظهار کرد: ذات کمدی این است که در کنار اینکه قصه جلو می رود نقد هم داشته باشد البته ما سعی کردیم در نقد هم اندازه را نگه داریم و یکی از رویکردهایمان این بود که بیشتر با اهالی هنر شوخی کنیم، چون حس کردیم ظرفیت اهالی هنر بالاتر است. البته این روز ها فضای نقد خیلی بهتر شده است و ظرفیت ها بالاتر رفته است.
سعید آقاخانی روی متن وسواس داشت
وی که برادر محسن تنابنده است و پیش از این نگارش فیلمنامه سریال های قرعه و خونه یکی را بر عهده داشته است، درباره همکاری در نون. خ یادآور شد: تمام قصه ها و طراحی هایی که من انجام می دادم در مرحله بعد با امیر وفایی و سعید آقاخانی چک می شد. آقاخانی خودش فیلنامه نویس درجه یکی است و به شکل عجیبی روی متن وسواس دارد. زمانی که که من موقعیت ها را طراحی می کردم، اگر لحظه ای درنمی آمد همان جا می گفت.
این نویسنده درباره حساسیت های آقاخانی نیز اظهار کرد: او خودش هم کرد است و به مسائل اشراف داشت و مهمترین چیز برایش این بود که شوخی ها برخورنده نباشد و به کرد ها احترام گذاشته گردد.
تنابنده درباره طراحی کاراکتر های متنوع در این سریال نیز شرح داد: ما فکر کردیم باید یک قصه اجتماعی و انسانی داشته باشیم و می خواستیم شخصیت ها واقعی و رئال باشند و آدم هایی باشند که دور و بر خود می بینیم. به طور مثال نوری آدمی است که دوست داریم چنین شخصیتی را ببینیم، او خانوده دوست است و رابطه اش با دخترانش شیرین است. از طرفی هم مردم روستا در تمام مسائل سراغ او می آیند.
کاهش اغراق شخصیت مهیار با انگیزه ازدواج
وی در واکنش به اینکه بعضی از شخصیت ها مثل مهیار در فصل قبل اغراق هایی داشتند که موردانتقاد هم نهاده شد و در این فصل شدت اغراق های آن کاهش داشته است، گفت: آقاخانی، چون خودش بازیگر درجه یکی است، سر صحنه هر بازیگری که کمی بازی هایش غلو شده می شد، جلوی آن را می گرفت. برای مهیار هم انگیزه ای مثل ازدواج گذاشتیم و او همانطور که در سریال تکرار می نماید، می خواهد روی پای خود بایستد و طبیعتاً باید جدی تر می شد و برای همین بازی هایش هم کمی نسبت به فصل قبل متفاوت شده است.
تنابنده در خاتمه درباره اینکه چقدر ممکن است نام و کارش با محسن تنابنده برادرش مقایسه گردد، گفت: برای من خیلی طبیعی است که این مقایسه ها صورت بگیرد و خدا را شکر که او پیروز است با این حال من از همان ابتدا آغاز کردم که به طور آکادمیک در حوزه هنر فعالیت داشته باشم. پیش از این هم کار تئاتر و نمایشنامه نویسی انجام داده ام.
منبع: خبرگزاری دانشجو