نماد ملی روسیه در آسمان؛ خرس پرنده 70 ساله خیال بازنشستگی ندارد!

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، تی یو-95 که در ناتو با نام مستعار خرس شناخته می گردد، نمادین ترین هواپیمای جنگ سرد برای اتحاد جماهیر شوروی بود.

نماد ملی روسیه در آسمان؛ خرس پرنده 70 ساله خیال بازنشستگی ندارد!

وبلاگ چراغ روشن؛ مجله تصویری سلاح - طی جنگ سرد، فناوری هوانوردی نظامی از سوی غرب و شرق شاهد پیشرفت های جالب توجهی بود. هر دو طرف قصد داشتند تا برای جنگ احتمالی پیش رو آماده باشند و رجحان را از آن خود نمایند. اتحاد جماهیر شوروی به ارائه بعضی طراحی های اندکی عجیب و غریب تمایل داشت، اما توپولوف 95 قطعا یکی از آنها نبود.

تی یو-95 که در ناتو با نام مستعار خرس شناخته می گردد، نمادین ترین هواپیمای جنگ سرد برای اتحاد جماهیر شوروی بود. این هواپیما نخستین پرواز خود را در سال 1952 انجام داد و از دیگر هواپیماهای مطرح که در آن دوران وارد خدمت شدند می توان به آورو ولکان انگلیسی و بوئینگ بی-52 آمریکایی اشاره نمود.

تی یو-95 همچون بمب افکن بی-52 تا به امروز در حال خدمت بوده است. این هواپیما بروزرسانی های مختلفی را دریافت نموده است و حداقل تا دهه 2040 در نیروی هوایی روسیه خدمت خواهد نمود. تی یو-95 تنها بمب افکن استراتژیک در حال خدمت است که از پیشرانه های ملخی نیرو می گیرد.

در ادامه با 10 علت عمر خدمت قابل توجه این هواپیما بیشتر آشنا می شویم.

تییو-95 با سامانه های بروزرسانی شده بسیار سازگار بوده است

به رغم سن بالای این بمب افکن، تی یو-95 در طول این سال ها بروزرسانی شده است تا همیشه برترین عملکرد خود را ارائه کند.

مدرن سازی ناوگان این هواپیما در حال حاضر هم ادامه دارد و قرارداد بروزرسانی مدل تی یو-95ام اس به تی یو-95ام اس ام در آگوست 2021 امضا شد. همه این بروزرسانی های سامانه ای و تسلیحاتی موجب شده تا تی یو-95 همچنان به عنوان یک بمب افکن استراتژیک در ارتش روسیه ایفای نقش کند.

برد پرواز طولانی تییو-95 را به یک هواپیمای شناسایی بسیار کارآمد تبدیل نموده است

تی یو-95 هواپیمایی با توانایی پرواز در مسافت های طولانی است. برد پروازی این هواپیما 15 هزار کیلومتر یا 9,300 مایل است.

این قابلیت که امکان ساعت ها پرواز را فراهم نموده و به طور بالقوه با سوخت گیری هوایی می تواند هرچه بیشتر افزایش یابد، به منظور خدمت در نقش یک هواپیمای شناسایی نیروی دریایی برای تی یو-95 حیاتی است.

هواپیمای مسافربری بسیار موفقی بر اساس تییو-95 توسعه یافت

تی یو-95 چند منظوره بودن خود را با سازگاری برای تبدیل شدن به یک هواپیمای مسافربری هم نشان داده است. توپولوف 116 که یک هواپیمای مسافربری وی آی پی بود و توپولوف 114 دو مدلی بودند که بر اساس تی یو-95 ساخته شدند.

به رغم سر و صدای زیاد، تی یو-114 یکی از قابل اعتمادترین و کارآمدترین هواپیماهای مسافربری با سابقه ایمنی بی عیب و نقص بود. این هواپیما در شرکت روسی آئروفلوت از سال 1961 و به مدت 16 سال خدمت کرد. حتی این مدل در شرکت هواپیمایی ژاپن ایرلاینز هم بکار گرفته شد.

نسخه نیروی دریایی تییو-95 می تواند اهداف را برای کشتی ها و زیردریایی ها معین کند

شاید یکی از قابل تشخیص ترین مدل های تی یو-95 مدل تی یو-95آرتی باشد. این مدل به عنوان هواپیمای شناسایی نیروی دریایی خدمت کرد.

تی یو-95آرتی قادر به شناسایی و نشانه گذاری اهداف برای کشتی های سطحی، زیردریایی ها و دیگر هواپیماهای شوروی از جمله بمب افکن ها بود. یک برآمدگی بزرگ زیر بدنه این مدل موجب می شد تا به راحتی از مدل های دیگر تشخیص داده گردد. در پس این برآمدگی، یک آنتن رادار قرار داشت که برای یافتن کشتی های سطحی استفاده می شد.

این هواپیما می تواند حجم عظیمی از تسلیحات را حمل کند

تی یو-95 به عنوان یک بمب افکن استراتژیک توسعه یافت و بر همین اساس قادر به حمل بار قابل توجهی است. یک محفظه بمب بزرگ در مرکز هواپیما قرار گرفته و می تواند تا 33 هزار پوند بمب و موشک را حمل کند که شامل انواع کی اچ-20 و کی اچ-22 و بعلاوه امکان حمل موشک زیر بال ها می گردد.

تعمیر و نگهداری پیشرانه های توربوپراب هواپیما آسان است

در شرایطی که فناوری توربوپراب در مقایسه با پیشرانه های جت امروز قدیمی و از رده خارج به نظر می رسد، اما دارای مزایای خاص خود است.

استفاده از پیشرانه های توربوپراب به کاهش هزینه های تی یو-95 یاری نموده و همچنان زمینه برای توسعه این پیشرانه های فراهم است، همانطور که امروزه پیشرانه هایی کم صداتر نسبت به نمونه های اولیه در این بمب افکن بکار گرفته شده اند. تعمیر و نگهداری پیشرانه های توربوپراب هم آسان تر است که یکی دیگر از دلایل عمر بالای خدمت تی یو-95 را شرح می دهد.

بال های رو به عقب نسبت به هواپیماهای ملخی دیگر به تییو-95 رجحان می دهد

یافتن هواپیمایی مجهز به پیشرانه ملخی با بال هایی که رو به عقب طراحی شده اند، کار آسانی نیست. این به علت آن است که دیگر هواپیماهای بزرگ مجهز به پیشرانه های توربوپراب، مانند سی-130 هرکولس، دارای بال های مستقیم هستند. اما بال های تی یو-95 با زاویه 35 درجه به سمت عقب متمایل هستند که دو امتیاز قابل توجه دارد.

نخست، اطمینان حاصل می گردد که شاه تیر بال از قسمت جلو محفظه بمب در بدنه عبور می نماید. دوم، این طراحی به تی یو-95 امکان پرواز با سرعت هایی بالاتر نسبت به هواپیماهای بال مستقیم را می دهد زیرا بال های رو به عقب آیرودینامیک را بهبود می بخشد.

تییو-95 به عنوان مثالی از غرور و اعتبار شوروی عمل می نماید

از زمان وارد شدن این هواپیما به خدمت، تی یو-95 همیشه به عنوان نمادی از غرور و اعتبار شوروی عمل نموده است.

این هواپیما به طور منظم در رژه های پیروزی در مسکو دیده می گردد و در نمایشگاه های هوایی روسیه حضور دارد. حتی خارج از کشور، روسیه گاهی اوقات این بمب افکن را برای خودنمایی راهی نمایشگاه های هوایی اروپایی می نماید. تی یو-95 تقریبا به یک نماد ملی در روسیه تبدیل شده است.

برترین خدمه اجازه پرواز با تییو-95 را داشتند

نسخه های اولیه تی یو-95 فضای راحتی برای خدمه نداشتند که با توجه به ساعات طولانی پرواز در ماموریت ها، شرایط ایده آلی نبود.

برای حفظ آمادگی رزمی دو پرواز 10 ساعته در هفته با این هواپیماها انجام می شد. بر همین اساس، اتحاد جماهیر شوروی برترین خدمه موجود را برای پرواز با تی یو-95 انتخاب می کرد تا مواردی مانند پرواز به قطب شمال برای شبیه سازی حمله به آمریکا را انجام دهند.

هیچ هواپیمای دیگری به میزان کافی خوب نبوده است تا جایگزین تییو-95 گردد

چرا تی یو-95 مدتی طولانی در خدمت روس ها بوده است؟ به نظر می رسد هیچ هواپیمای دیگری به میزان کافی خوب نبوده است تا جایگزین آن گردد. در حال حاضر، شناسایی دریایی نقش اصلی تی یو-95 است و در این نقش هم ایده آل عمل می نماید. با قابلیت پرواز با سرعت های کمتر برای دنبال کردن اهداف و برد پروازی طولانی، این هواپیما می تواند ساعت ها در اطراف اهداف باقی بماند.

---

درباره ویکتور؛ بمب افکن اتمی انگلیسی! (+تصاویر)

وقتی آخرین بمب افکن XB-70 آشیانه خود را ترک می نماید! (+عکس)

B-21 رِیدر؛ پروژه ای برای جایگزینی بمب افکن مثلثی آمریکا! (+تصاویر)

منبع: عصر ایران

به "نماد ملی روسیه در آسمان؛ خرس پرنده 70 ساله خیال بازنشستگی ندارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماد ملی روسیه در آسمان؛ خرس پرنده 70 ساله خیال بازنشستگی ندارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید