آیا اتصال دائمی لپ تاپ به برق برای باتری ضرر دارد؟

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، با وجود اینکه پرتابل بودن لپ تاپ ها و امکان استفاده از آن ها در مکان های مختلف یک مزیت بسیار مهم محسوب می گردد، اما در این میان کاربرانی هم هستند که عمدتا در یک مکان ثابت از لپ تاپ خود استفاده می نمایند. در چنین شرایطی، به احتمال زیاد لپ تاپ شما ساعات زیادی به برق مستقیم وصل است. در این میان سوالی که مطرح می گردد این است که آیا اتصال دائمی لپ تاپ به برق، برای باتری ضرر زیادی به همراه دارد یا اینکه لازم نیست نگران این موضوع باشیم؟ در ادامه به همین موضوع می پردازیم.

آیا اتصال دائمی لپ تاپ به برق برای باتری ضرر دارد؟

ضرر داشتن یا نداشتن برای باتری؛ مساله این است

برای لپ تاپ های قدیمی، پاسخ این سوال مثبت است و در چنین شرایطی ریسک شارژ بیش از حد یا overcharging وجود دارد. از سوی دیگر، طبیعتا باتری موجود در لپ تاپ قدیمی سال ها مورد استفاده قرار گرفته و بنابراین نسبت به روز اول دوام بسیار کمتری دارد و در نتیجه نسبت به آسیب های احتمالی، حساس تر است.

با این حال در مدل های جدیدتر، این مشکل به شدت مدل های قدیمی نیست. با توجه به اینکه بخش بزرگی از کاربران ساعت ها لپ تاپ را به برق متصل نگه می دارند، شرکت های سازنده برای این کار از تکنولوژی های پیشرفته تری استفاده نموده اند. به زبان ساده، زمانی که باتری به طور کامل شارژ می گردد، جریان برق قطع می گردد و وقتی که انرژی باتری کمی پایین می آید، جریان برق با شدت بسیار کمی به باتری راه پیدا می نماید تا به آن فشاری وارد نگردد.

بنابراین با این شرحات مطرح شده، آیا اصلا نباید نگران باتری لپ تاپ باشیم؟ متاسفانه در این زمینه نمی توانیم خبر خیلی خوبی را به شما بدهیم. با وجود تمام این اقدامات، زمانی که لپ تاپ شما برای ساعات زیادی به برق مستقیم متصل است، باتری آن باید با دو مشکل ولتاژ بیش از حد و گرمای زیاد دست و پنجه نرم کند.

حساسیت باتری های لیتیوم یونی در برابر ولتاژ بالا

ابتدا علت ضرر و زیان ولتاژ بالا برای باتری لپ تاپ را مطرح می کنیم. با هر درصد شارژ باتری، ولتاژ در واحد ذخیره سازی انرژی هم افزایش پیدا می نماید و همین موضوع منجر به افزایش استهلاک مواد شیمیایی باتری می گردد. با وجود اینکه این استهلاک برای انواع و اقسام باتری های لیتیوم یونی اتفاق می افتد، اما زمانی که درصد شارژ باتری بسیار بالا یا پایین است، این روند تشدید پیدا می نماید.

بسیاری از کاربران نمی دانند که برترین درصد شارژ باتری برای بین حدود 30 تا 70 درصد است. این یعنی اگر همیشه لپ تاپ به برق وصل باشد و شرایط شارژ باتری در بالاترین حد قرار بگیرد، پس در این میان تحت فشار زیادی قرار خواهد داشت و این موضوع عمر باتری لپ تاپ را کاهش می دهد.

ضرر زیاد گرما برای باتری لپ تاپ

دومین مشکل مهم برای باتری لپ تاپ، گرما است. باتری های لیتیوم سونی حتی بدون آنکه استفاده شوند، به مرور زمان شارژ خود را از دست می دهند. اگر باتری لپ تاپ همیشه به برق وصل باشد، هر بار که بخش کوچکی از شارژ خالی می گردد، انرژی به این باتری راه پیدا می نماید. اما همین شارژهای کوچک و جزئی، گرمای قابل توجهی را ایجاد می نماید. از سوی دیگر اگر حین این فرایند از لپ تاپ بهره ببرید و کارهای سنگینی انجام دهید، گرمای ایجاد بسیار بیشتر خواهد شد.

به طور کلی، باتری های لیتیوم یونی لپ تاپ تا حدود بین 500 تا 1000 چرخه شارژ عملکرد مناسبی دارند ولی بعد از گذشت این تعداد چرخه شارژ، روند استهلاک باتری سریع تر می گردد. بنابراین هرچقدر باتری کمتر شارژ گردد، دوام آن هم بیشتر خواهد شد.

برای افزایش دوام باتری لپ تاپ چه کارهایی باید انجام دهیم؟

برای افزایش عمر باتری لپ تاپ، می توانید توصیه های ساده ای را عملی کنید. به عنوان مثال اگر به هر علتی می خواهید ساعات طولانی از لپ تاپ بهره ببرید و همیشه باید به برق وصل باشد، پس بهتر است باتری را از بدنه بیرون بیاورید (البته اگر انجام این کار امکان پذیر است). با این کار، برق مستقیم انرژی موردنیاز لپ تاپ را تامین می نماید و دیگر باتری تحت فشار قرار نمی گیرد. در خصوص باتری هم توصیه می گردد زمانی که شارژ آن حدود 70 درصد واقع شده است، آن را از بدنه جدا کنید.

بعضی از لپ تاپ ها، از قابلیت شارژ هوشمند پشتیبانی می نمایند. با فعال سازی این قابلیت، باتری لپ تاپ به جای اینکه 100 درصد شارژ گردد، فقط تا حدود 80 درصد شارژ می گردد تا فشار کمتری به آن وارد گردد. از دیگر توصیه های مفید برای این موضوع، باید به استفاده از کابل ها و شارژرهای باکیفیت اشاره کنیم.

در رابطه با ضررهای گرما برای باتری لازم نیست بیش از این شرح دهیم و دقیقا به علت همین موضوع، در محیط های بسیار گرم و زیر نور خورشید از لپ تاپ خود استفاده نکنید. با رعایت کردن همین نکته های ساده، عمر باتری لپ تاپ به طور قابل توجهی بیشتر می گردد.

منبع: PCWorld

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا اتصال دائمی لپ تاپ به برق برای باتری ضرر دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اتصال دائمی لپ تاپ به برق برای باتری ضرر دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید