کویر ریگ جن؛ شگفت انگیز و پُر رمز و راز

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین گفت: کویر شگفت انگیز و زیبای ریگ جن که بخشی از آن در شهرستان نایین واقع شده است به علت عدم وجود منابع آب و موانع طبیعی در طول قرن ها از دسترسی انسان دور بوده است.

کویر ریگ جن؛ شگفت انگیز و پُر رمز و راز

به گزارش وبلاگ چراغ روشن محمود مدنیان در گفت و گو با ایسنا درباره جاذبه طبیعی ریگ جن که بخشی از آن در شهرستان نایین واقع شده است، اظهار کرد: ریگ جن که یکی از اسرارآمیزترین منطقه ها کویری دنیا است دارای تپه های ماسه ای در جنوب سمنان، شرق دریاچه نمک، شمال انارک و غرب جندق واقع شده است. 130 سال پیش یک کویرگرد سوئدی به این منطقه می آید که نمی تواند تا مرکز کویر ریگ جن برود، اما 90 سال پیش یک کویرگرد آمریکایی می تواند تا مرکز کویر ریگ جن برود.

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی های کویر ریگ جن وجود ریگ ها و رمل های روان است و رویش گیاه در این ناحیه به ندرت رخ می دهد، به طوری که در بعضی از نقاط کویرِ ریگ جن درختچه های اندکی وجود دارد. در مسیری که افراد حرکت نموده و برای مثال از روی یک تپه عبور می نمایند دو روز بعد ممکن است آن تپه در اثر وزش باد وجود نداشته باشد. عدم وجود منابع آب در گستره وسیع ریگ جن به همراه وجود موانع طبیعی از جمله باتلاق های نمک و تپه های ماسه ای مرتفع، عواملی بودند که این منطقه را در طول قرن ها از دسترسی انسان دور نگه داشته اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین گفت: از دیگر شگفتی هایی که کویر ریگ جن دارد این است که در بعضی نقاط از این کویر زمین خیلی سفت است و آب در این نقاط سفت می ماند و به مرور رخنه هایی در این زمین ایجاد می نماید که در اثر آن گرداب های بسیار عجیبی رخ می دهد.

مدنیان توضیح داد: وجه تسمیه کویر ریگ جن این است که در 100 سال پیش صداهای خیلی عجیبی از این کویر به گوش می رسیده که افراد محلی تصور می کردند منشأ صدا از جنیان است، اما بعدها از لحاظ علمی تعیین شد به علت اختلاف دمای بسیار زیادی که در شب و روز کویر وجود دارد ریگ ها به علت سرما و گرمای زیاد و انقباض و انبساط می ترکیده اند که در اثر این ترکیدن صداهای عجیبی ایجاد می شده است.

وی ادامه داد: در حاشیه کویر ریگ جن ناحیه ای به نام گودِ دوباب وجود دارد که دارای درختچه های نخلی است که منظره زیبایی را ایجاد می نماید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین، گفت: گردشگران از حاشیه کویر ریگ جن که کویر مرنجاب است بازدید می نمایند و ناحیه ریگ جن بیشتر در ناحیه چوپانان واقع شده است. تپه های شنی از جاذبه های منطقه ها کویری است و به این علت که ماسه به لباس گردشگران نمی چسبد مورد توجه افراد قرار می گیرد.

مدنیان اظهار داشت: قرار است در آآینده با رعایت اصول محیط زیستی مکان هایی در نظر گرفته گردد که ماشین های آفرود نتوانند به راحتی از آن عبور نمایند. با همکاری بخش خصوصی قرار است این اتفاق بیفتد و در حاشیه ریگ جن، کمپی کویری برای خدمات رسانی به گردشگران و استفاده اصولی از ماشین های آفرود ایجاد نمایند. استعلام های لازم برای ایجاد این کمپ در حال اجرا است که اگر مسئله ای پیش نیاید تا سه سال آینده این کمپ به بهره برداری می رسد.

وی اضافه کرد: بخش هایی در ریگ جن وجود دارد که به آن دَق می گویند. دق به جایی گفته می گردد که زمین بسیار سفت است و با ماشین وقتی از روی این نوع زمین حرکت می کنید انگار روی آسفالت در حال راندن ماشین هستید که این امر مورد توجه گردشگران واقع شده است. اگر بارندگی رخ دهد در این دق ها آب نفوذ نمی نماید و دریاچه های زیبایی شکل می گیرد.

منبع: دنیای سفر

به "کویر ریگ جن؛ شگفت انگیز و پُر رمز و راز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کویر ریگ جن؛ شگفت انگیز و پُر رمز و راز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید