پلنگ ابری چیست؟ پرونده گربه سانان

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، در این قسمت از سری مقالات گردشگری حیات وحش و در هشتمین قسمت از پرونده گربه سانان مشهور، به سراغ یکی از زیباترین گربه سانان می رویم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا پلنگ ابری را بیشتر بشناسیم.

پلنگ ابری چیست؟ پرونده گربه سانان

پلنگ ابری (Clouded Leopard)، گربه سانی با مقدار میانه است که اغلب در جنگل های بارانی جنوب شرق آسیا یافت می شود. در میان گربه سانان بزرگ، پلنگ ابری مقدار نسبتا کوچکی دارد و این جانور برخلاف اسمش ارتباطی با پلنگ ها ندارد. در خصوص این گربه سانان این باور وجود دارد که آن ها حلقه اتصال بین گربه سانان کوچک و بزرگ هستند. پلنگ های ابری یکی از زیباترین حیوانات در میان گربه سانان هستند و همانطور که از نام آنان پیداست، پوست زرد رنگ آنان با لکه های خاکستری بسیار بزرگی که همانند ابر هستند پوشیده شده است.

طرح خاصی که بر روی بدن این گربه سانان وجود دارد، حاشیه ای سیاه رنگ دارد و در مرکز تیره تر است. پلنگ های ابری پاهای کوچکی دارند و همانند دیگر گربه سانان (به جز چیتا) قادرند تا به منظور تیز ماندن پنجه های خود، آن ها را در درون پاهای خود فرو نموده و پنهان نمایند.

رژیم غذایی

پلنگ های ابری گوشتخوارند و برای بقای خود حیوانات دیگر را شکار می نمایند. طعمه این گربه سانان بسته به منطقه ای که در آن زندگی می نمایند فرق دارد. به عنوان مثال، گربه های ابری که در تایلند زندگی می نمایند بیشتر از حیواناتی همانند سنجاب، جوجه تیغی و سایر جوندگان تغذیه می نمایند در حالی که پلنگ های ابری منطقه ها دیگر از حیواناتی همانند میمون ها تغذیه می نمایند.

پلنگ های ابری بیشتر فعالیت های خود را شبانه انجام می دهند. در منطقه های که نزدیک انسان ها بوده و در مواقعی که غذا در جنگل پیدا نمی شود، پلنگ های ابری به شکار حیواناتی همانند پرندگان، گوسفندان و گرازها رو می آورند.

پلنگ های ابری پس از شکار کردن طعمه و خوردن غذا، بر روی شاخه های درختان رفته و استراحت می نمایند تا اینکه غذایشان هضم شود.

رفتار و عادات طبیعی

پلنگ های ابری شدیدا خجالتی هستند و اغلب روز را بر روی شاخه بلند درختان سپری می نمایند و در شب با استفاده از تاریکی فعالانه به شکار می پردازند. این گربه سانان منزوی زندگی می نمایند و هر کدام از آن ها برای خود قلمروی معین شده دارند که شدیدا بر روی آن حساس هستند.

پلنگ های ابری در بالا رفتن از درختان بسیار تبهر دارند و می توانند طول یک درخت یا شاخه های آن را با سرعت بسیار زیادی طی نمایند. این جانوران حفظ تعادل خود بر روی درختان را مدیون دم خود هستند! آن ها از حرکات دم خود برای حفظ تعادل هنگام راه رفتن بر روی شاخه های درخت استفاده می نمایند.

جمعیت و شرایط بقا

امروزه شرایط بقای پلنگ های ابری، آسیب پذیر ثبت شده است و این شرایط بدان معناست که این حیوانات در حال حاضر در محیط زیست آسیب پذیرند و اگر این شرایط ادامه پیدا کند در خطر انقراض قرار می گیرند. تخمین زده اند که در حال حاضر کمتر از ده هزار عدد از پلنگ های ابری در حیات وحش به جای مانده است.

امروزه تعدا پلنگ های ابری رو به کاهش است و دلیل این موضوع به شکار بیش از حد آن ها برای محبوبیت پوستشان باز می شود.

حقایق

  • این گربه سانان علی رغم پنجه های بسیار بزرگ خود، حیوانات کوچک را شکار می نمایند و تمایلی به شکار حیوانات بزرگتر ندارند.
  • همان طور که گفته شد، پلنگ های ابری بیشتر فعالیت های خود را شبانه انجام می دهند اما مشاهده شده است که این گربه سانان در هنگام طلوع خورشید نیز به فعالیت می پردازند.
  • شکار این حیوانات کاملا ممنوع است اما با این وجود شکار آن ها به دلیل محبوبیت پوستشان بسیار رواج دارد.
  • برای فراوری یک عدد کت از پوست پلنگ های ابری، حدود 25 عدد از این گربه سانان شکار می شوند!
  • این گربه سانان در حیات وحش گاها به وسیله ببرها و پلنگ ها به دلیل رقابت بر سر غذا شکار می شوند اما در کل شکارچی اصلی این گربه سانان انسان ها هستند.

فراوری مثل

توله های پلنگ های ابری در فصل تابستان به جهان می آیند. پلنگ های ابری در هر نوبت زایمان بین 3 تا 5 توله به جهان می آورند. توله های این گربه سانان در ابتدا نابینا هستند و طرح روی پوستشان بسیار تیره است. پس از گذشت شش ماه، طرح روی پوست توله ها همانند هم نوعان بالغشان می شود. گفتنی است که توله ها پس از گذشت ده روز از به جهان آمدنشان چشمان خود را باز می نمایند.

توله ها شکار و نحوه زندگی را از مادر خود یاد می گیرند. هنگام مستقل شدن، توله ها باید برای خود یک قلمرو معین نمایند و از قلمرو خود محافظت نمایند.

کجا پلنگ ابری ببینیم؟

پلنگ های ابری غالبا در جنوب شرق آسیا یافت می شوند. از جمله کشورهایی که می توان در آن ها پلنگ ابری یافت هند، شمال چین و نپال هستند. این حیوانات زمانی در تایوان هم زندگی می کردند اما اکنون در آن کشور منقرض شده اند. پلنگ های ابری دائما در جنگل های بارانی و منطقه ها مرطوبی که با درختان بلند همراه هستند زندگی می نمایند.

نظر شما در خصوص پلنگ های ابری چیست؟ نظرات خود را با وبلاگ چراغ روشن در میان بگذارید.

منبع: کجارو

به "پلنگ ابری چیست؟ پرونده گربه سانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلنگ ابری چیست؟ پرونده گربه سانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید