مدت هاست که صنایع دستی به حاشیه رفته است

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، یک هنرمند صنایع دستی درباره شرایط صنایع دستی در روزهای کرونایی، بر این باور است که شرایط فراوری و فروش صنایع دستی نسبت به قبل نامساعد شده است و این در حالی است که معاونت صنایع دستی نیز به هنرمندان این حوزه کمکی نمی کند.

مدت هاست که صنایع دستی به حاشیه رفته است

ابوالفضل رشوانلو، هنرمند قلمزن در شهر گرگان در گفت وگویی با وبلاگ چراغ روشن درباره شرایط این روزهای هنرمندان صنایع دستی با توجه به کساد بازار فروش این حوزه به دنبال شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: این روزها شرایط صنایع دستی بسیار بد شده است. همان طور که می دانید بیشتر فروش صنایع دستی برای شب عید و تابستان است و در سایر روزهای سال بیشتر کارها سفارشی هستند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه سال جاری سفارش های عید کنسل شدند، نمایشگاه ها تعطیل شدند و میزان سفارش ها بسیار کم شده بود عملا بازار این حوزه از کار افتاد. همچنین نوسان قیمت مواد اولیه در روزهای کرونایی از دیگر مسائل هنرمندان صنایع دستی در این روزها است که نمی توانند مواد اولیه تهیه و قیمت قطعی برای محصولاتشان معین نمایند. به عنوان مثال ما در شهر گرگان برای فراوری محصولات قلمزنی مواد اولیه نداریم و اغلب این مواد اولیه از اصفهان به عنوان پایگاه اصلی تأمین می گردد. پیش از کرونا مسئله ای نداشتیم، اما الان به دلیل نوسانات قیمت امکان تهیه بسیار سخت شده است.

این هنرمند صنایع دستی همچنین درباره اینکه معاونت صنایع دستی در شرایط فعلی چه کمکی به هنرمندان این حوزه می نماید، اعلام کرد: از پیش از ایام کرونا نیز معاونت صنایع دستی برای هنرمندان این عرصه کار خاصی انجام نمی داد. البته این موضوع فقط گله من نیست، بلکه حرف بسیاری دیگر از هنرمندان است. از زمانی که صنایع دستی زیرمجموعه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری شد و چه الان که این نهاد، وزارتخانه شده است صنایع دستی به حاشیه رفت و تمام بودجه این نهاد صرف گردشگری و میراث می گردد.

رشوانلو یادآور شد: تنها کاری که برای هنرمندان صنایع دستی انجام می دهند این است که به بعضی از هنرمندان آن هم با شرایط خاص وام تعلق می گیرد و جالب است که حتما مبلغ وام باید برای خرید ابزار و مواد اولیه صرف گردد؛ این در صورتی که شرایط وام برای همه هنرمندان کاربرد یکسانی ندارد.

او با تأکید بر اهمیت فروش محصولات و رونق بازار فروش اعلام کرد: طبیعتا وقتی فروشگاه ها تعطیل باشند میزان فراوری و عرضه نیز کاهش پیدا می نماید. از سوی دیگر شرایط صادرات هم اصلا خوب نیست. متأسفانه با تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد مواد اولیه گران شده، قیمت محصولات افزایش یافته و توانایی مردم برای خرید صنایع دستی کم شده است.

رشوانلو اعلام کرد: در این میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید بازار فروش را برای عرضه محصولات هنرمندان به ویژه آن هایی که در شهرستان ها حضور دارند فراهم و حتی زمینه را برای فروش مجازی محصولات در خارج از کشور نیز آماده کند.

این هنرمند صنایع دستی تأکید کرد: در حال حاضر تمام مسئولیت ها از تهیه مواد اولیه گرفته تا فراوری، عرضه و فروش به عهده هنرمندان است و این در حالی است که ما که هنرمندان خُرد هستیم و کارگاه های کوچک داریم و نمی توانیم بخش بازرگانی را به عهده بگیریم؛ چراکه فراوری صنایع دستی خوب واقعا فرآیندی زمان بَر است و افزایش قیمت دارد، اما متأسفانه از آن طرف بازار فروش خوبی وجود ندارد و ما نه فرصت و نه توانایی بهبود شرایط بازرگانی این عرصه را نداریم. امروز کسانی در عرصه صنایع دستی سود می برند که پول دارند، می توانند محصولات ارزان بخرند و چند برابر قیمت به فروش برسانند. در واقع سود واقعی را فروشنده می برد و نه فراورینماینده و هنرمندان.

رشوانلو در سرانجام یادآور شد: متأسفانه مدت ها است که صنایع دستی به حاشیه رفته و در زمینه فراوری و فروش آسیب های بسیاری دیده است. امروز هنرمندان صنایع دستی نه در حوزه آموزش و نه در حوزه فراوری محصول امکان درآمدزایی ندارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مدت هاست که صنایع دستی به حاشیه رفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدت هاست که صنایع دستی به حاشیه رفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید