ساخت یک شهرک مدرن در جنوب تهران، 76سال قبل

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، با شنیدن عنوان میراث فرهنگی اغلب فکر ها به سوی آثار باستانی جهت پیدا می نمایند؛ مجموعه هایی که حالا دیگر بخشی از تاریخ کشور ما شده اند، از عالی قاپو و سی وسه پل گرفته تا تخت جمشید و پاسارگارد. اما شاید خیلی ها هنوز به درستی ندانند که در همین تهران خودمان هم میراث فرهنگی فراوانی وجود دارد.

ساخت یک شهرک مدرن در جنوب تهران، 76سال قبل

وبلاگ چراغ روشن - مریم قاسمی: در نیمه اول دهه بیست، از 1323 تا 1325. خبری مبنی بر ساختن چندین بلوک مسکونی در جنوب تهران پیچید. قرار بود این مجتمع های مسکونی هر کدام شامل 40 دستگاه آپارتمان باشد. مدت زمان اجرای این طرح حدود 3سال بود و طبق وعده عملی شد. خاتمه تعداد بلوک ها به عدد 20 رسید و بنا بر منطق ریاضی، محدوده ای از جنوب تهران با 800 دستگاه آپارتمان شکل گرفت، اما نامش را چهارصد دستگاه گذاشتند.

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید

نوروز علی حسنجانی از قدیمی های محل می گوید: روزهای اول چهارصددستگاه محل استقرار خانواده های دولتمردان و نظامیان بود، اما به مرور زمان کارگران و کارمندان سیلو و غله تهران آنجا ساکن شدند. این را هم بشنوید که در سال1384 سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت این محله قدیمی به عنوان یکی از میراث های فرهنگی تهران ثبت شده و به این ترتیب منطقه 16 تهران دارای میراث فرهنگی گرانبهای دیگری به جز سیلوی تهران شد.

به عقیده حسنجانی، از دلایلی که باعث شد چهارصددستگاه به عنوان یک میراث فرهنگی ثبت گردد، نظم خاص معماری این ساختمان هاست. همه این بلوک ها به یک شکل واحد و با ارتفاعی معین ساخته شده اند و در شهرهای صنعتی امروز کم نظیرند. آن چیزی که به این مجموعه ارزش می دهد محله ای بودن آن است. اهالی چهارصددستگاه هنوز هم به محله سکونت خود احساس تعلق خاطر دارند و می دانند که محل زندگی آنها یکی از سرمایه های فرهنگی و تاریخی مرکز محسوب می گردد.

به طورحتم سرمایه های زیادی در تهران وجود داشته که به علت سهل انگاری، بخشی از جایگاه خود را از دست داده اند. برای اینکه چهارصددستگاه در ساخت وسازها، معماری یکدست و زیبایش را از دست ندهد در این محدوده ضوابط ساخت و سازی در شهرداری وجود دارد و مالکان نمی تواند به سلیقه شخصی نوع معماری این بناها را تغییر دهند.

منبع: همشهری آنلاین

به "ساخت یک شهرک مدرن در جنوب تهران، 76سال قبل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت یک شهرک مدرن در جنوب تهران، 76سال قبل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید