در دولاب سر از پا نخواهید شناخت!

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، خبرنگاران: روستای پلکانی دولاب کامیاران در استان کردستان یکی از این روستاهای باصفاست که سفر به آنقدر شادتان می نماید که از حس خوب سر از پا نخواهید شناخت و به یادماندنی ترین گردش عمرتان را در این منطقه تجربه خواهید کرد.

در دولاب سر از پا نخواهید شناخت!

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، روستاهای سنندج همه زیبا و دوست داشتنی هستند.شکل پلکانی آنها را متمایز ساخته و انسجام و صمیمیت همسایگان حل آدم را خوب می نماید.

روستای پلکانی دولاب کامیاران در استان کردستان یکی از این روستاهای باصفاست که سفر به آنقدر شادتان می نماید که از حس خوب سر از پا نخواهید شناخت و به یادماندنی ترین گردش عمرتان را در این منطقه تجربه خواهید کرد.

روستای پلکانی دولاب کامیاران در فاصله 40 کیلومتری شهر سنندج قرار گرفته است. خانه های این روستا به صورت پلکانی در دامنه کوه آوالان ساخته شده اند. این کوه در 40 کیلومتری ضلع جنوبی شهرستان سنندج و در حد فاصل این شهر با کامیاران واقع شده است. معماری این روستای 900 ساله مثل دیگر روستاهای پلکانی ایران و دنیا به گونه ای است که پشت بام یک خانه، حیاط منزل بالادست خود به شمار میرود.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

دولاب در گویش محلی این منطقه یعنی مکانی پر آب. این نام گذاری به واسطه وجود بیش از 160 رود و چشمه دائمی در این مکان انجام گرفته است. آب یعنی همه چیز؛ منشا آبادانی و شادابی. از این رو وفور رودها و چشمه ساران زیبایی کم نظیر این روستا و طبیعت اطراف آن را در کلیه فصول سال رقم زده است..

بهار، چشم اندازهای با شکوه این روستا با پوششی به رنگ سبز احاطه می شوند. در تابستان، درختان میوه و باغات این ناحیه با خوش آب ورنگ ترین میوه های فصل تزیین شده و صدای حرکت آب جویبارها و آواز خوش آهنگ پرندگان خستگی ایام را از تن گردشگران و بازدیدکنندگان این روستا بیرون می نماید.

این در حالی است که تصویر درختان با برگ های زرد، نارنجی و سرخ چشم انداز پاییزی روستای دولاب را تا ابد در فکر تماشاگران ثبت می نماید. زمستان های پر برف و سرد این منطقه هم از زیبایی و شکوه منحصر به فردی برخوردارند.

مراسم خشک کردن انگور و تبدیل آن به کشمش یکی از جالب ترین رویدادهای این روستا است که در قالب جشنی در معرض دید گردشگران این منطقه قرار می گیرد.

از دیگر محصولات ناب و درجه یک روستای پلکانی دولاب می توان به عسل با کیفیت آن اشاره نمود. اغلب روستاییان این منطقه با برپا کردن کندو به زنبورداری و فراوری عسل اشتغال دارند. مجموع عوامل یاد شده، روستای دولاب را به یکی از تماشایی ترین جاذبه های گردشگری ایران تبدیل نموده است.

چگونه به روستای پلکانی دولاب کامیاران برویم؟

از سنندج 40 کیلومتر باید برانید تا در مسیر جاده ای به روستای دولاب کامیاران برسید. این مسیر تا فاصله 5 کیلومتری روستا آسفالت شده است. با این حال، در این قسمت مسافران با یک جاده خاکی و پرپیچ وخم روبرو خواهند شد.

جاهای دیدنی نزدیک به روستای پلکانی دولاب کامیاران

علاوه بر معماری خاص و جلوه های طبیعی این روستا، خانقاه شیخ محمد و شیخ هادی و بعلاوه، کوه آوالان را می توان از مهم ترین جاذبه های گردشگری کامیاران برشمرد. خانقاه شیخ محمد و شیخ هادی در یک دره بسیار سرسبز و عمیق در مجاورت روستای پلکانی قرار گرفته اند. این مکان ها از مهم ترین زیارتگاه های دراویش اهل طریقت به حساب می آیند. کوه آوالان هم در مجاورت روستای پلکانی دولاب کامیاران سربرافراشته است. این کوه با ارتفاع 2970 متر دارای پناهگاه مناسبی بوده و از برترین مقاصد کوهنوردی این ناحیه به شمار میرود.

منبع: توریسم آنلاین

به "در دولاب سر از پا نخواهید شناخت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در دولاب سر از پا نخواهید شناخت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید