ببینید: نماهنگ برگزیده و بسیار زیبا از شیراز در روز شیراز

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، خبرنگاران :هر سال روز میانی بهار، یعنی 15 اردیبهشت به نام روز شیراز نامیده می گردد.اوج شکوفایی طبیعت شیراز در ماه اردیبهشت است، شیراز در اردیبهشت سرسبز و تماشایی است و عطر بهار نارنج در باغ ها و خیابان های این شهر باعث شده بسیاری از افراد بگویند اردیبهشت در شیراز معنی می گردد و اردیبهشت را ماه شیراز بدانند.

ببینید: نماهنگ برگزیده و بسیار زیبا از شیراز در روز شیراز

شیراز یکی از شهرهای بزرگ، مرکز استان فارس و پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران است این شهر تاریخی و تماشایی علاوه بر جاذبه های فرهنگی و تاریخی و ادبی، دارای طبیعت بسیار زیبایی است. شیراز در کتاب ها و اسناد تاریخی، با نام های مختلفی نظیر: تیرازیس، شیرازیس و شیراز به ثبت رسیده است.

اولین اشاره به نام شیراز، بر روی لوح های گلی ایلامی به 2000 سال پیش از میلاد، بازمی گردد که در ژوئن 1970 در هنگام کندن زمین برای ساخت کوره آجرپزی، در گوشه جنوب غربی شهر یافت شده است. لوح های نوشته شده در ایلام قدیم به شهری به نام تیرازیس اشاره دارد. با توجه به فونتیک چنین برداشت می گردد: تیراسیس یا سیراسیس، این نام از نام سیراجیس در فارسی قدیم، گرفته شده است که بر اثر تغییر منظم صداها در زبان فارسی مدرن به شیراز تغییر نام داده است.

چگونه روز شیراز نام گذاری شد

ماجرای ثبت 15 اردیبهشت به نام روز شیراز چند سال پیش برمی گردد، در شروع دهه 80 شمسی شورای شهر آن هنگام، پیشنهاد نام گذاری روزی را به نام شیراز در تقویم ملی ایران ارائه کرد و این پیشنهاد به تأیید مجلس رسید و روز 15 اردیبهشت ماه با نام شیراز ثبت شد؛ این نخستین بار بود که یکی از شهرهای ایران به صورت رسمی برای خود صاحب روز شد.

هدف روز شیراز چیست

هدف بیشتر برنامه ها و جشنواره هایی که طی سال ها در این روز برگزار می شوند معرفی جاذبه های تاریخی و فرهنگی شیراز و همین طور سنت ها و آداب و رسوم شیراز است، بعضی از این برنامه ها جنبه تفریحی و تفریح دارند و می خواهند باعث شکل گیری شیرازی با نشاط شوند.

برنامه های روز شیراز چیست؟

معمولاً در روز و هفته شیراز به هر جاذبه گردشگری معروف شیراز که پا بگذارید آثاری از روز شیراز را در آن می بینید؛ از ارگ کریم خان تا حافظیه با نمایشگاه های عکس و خوشنویسی و شب شعر میزبان گردشگران است. در گوشه و کنار شهر نیز نمایش هایی اجرا می گردد که علاوه بر تفریح هدف آشنایی افراد با سنت های شهر شیراز را دنبال می نمایند.

رایگان بودن تمامی مکان های گردشگری و فرهنگی شیراز در این روز از سنت های اولیه برگزاری روز شیراز به شمار می رود، در هفته شیراز معمولاً برنامه هایی مثل جشن بادبادک ها، رایگان شدن اتوبوس ها و پیاده روی های خانوادگی، اجرای جنگ های شبانه در مکان های تاریخی، گردهمایی های شاعرانه با موضوع شیراز، برگزاری کنسرت ها، استفاده از تخفیف مراکز اقامتی، راه اندازی نمایشگاه های عکاسی با عکس های شیراز قدیم یا نمایشگاه های خوشنویسی و اجرای مسابقات شهروند مدار برگزار می گردد که گاهی در روزهای دیگر سال هم انجام می شوند، در بعضی از سال ها هم هیچ برنامه به خصوصی در شهر انجام نشده است.

پی نوشت : کلیپ شیراز به تهیه نمایندگی و کارگردانی علی ناجی از جمله فبلمسازان مطرح کشور و با صدای زنده یاد مجتبی فرحبخش یکی از ویدیوهای تحسین برانگیزی است که به زیبایی هر چه تمام تر جاذبه های گردشگری و فرهنگی را برای دنیاگردان و گردشگران داخلی و خارجی معرفی می نماید .کلیپ کوتاه شده در وصف زیبایی و تاریخ و فرهنگ شهر شیراز از جمله نماهنگ هایی است که در سال 1390 به عنوان برترین نماهنگ ، شعر و تصویر برداری ، تهیه کنتدگی و کارگردانی انتخاب شد و جوایز ملی و داخلی را به خود اختصاص داد .

این نماهنگ با تکثیر 7000 هزار نسخه و با زیرنویس انگلیسی و فرانسوی در کشورها و نمایشگاه های دنیا توزیع شد؛ از جمله درنمایشگاه بین المللی جاکاتای ژاپن ،نمایشگاه بین المللی فیتور اسپانیا ،نمایشگاه بین المللی الجزایر ،نمایشگاه بین المللی امارات متحده عربی نمایشگاه بین المللی بازار گردشگری خاورمیانه ،نمایشگاه ملی و بین مللی تاریخ و تمدن ایران اسلامی در تهران ،و بعلاوه پخش ملی و سراسری از صدا و سیما به عنوان نماهنگ برتر شیراز پس از انقلاب اسلامی شناخته شده است .

منبع: توریسم آنلاین

به "ببینید: نماهنگ برگزیده و بسیار زیبا از شیراز در روز شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببینید: نماهنگ برگزیده و بسیار زیبا از شیراز در روز شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید