با شبکه سازی کردن، راحت تر کار پیدا کن! ، راهنمای مقدماتی شبکه سازی در کانادا

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، آخر تازه وارد را چه به شبکه سازی؟ همینطوری نمی گردد که بگوییم بگرد در پی آدم های مختلف تا آخر شغل مناسب در کانادا گیرت بیاید. حق هم دارید که سردرگم باشید. چون در واقع اولویت دوم شما باید شبکه سازی باشد. هیچ کس از شما انتظار ندارد همان اول که از فرودگاه خارج می شوید با همه صمیمی شوید تا برای یافتن شغل شبکه سازی کنید!

با شبکه سازی کردن، راحت تر کار پیدا کن! ، راهنمای مقدماتی شبکه سازی در کانادا

اولویت اول تان باید نوشتن رزومه و گشتن در سایت های کاریابی باشد. درست همانگونه که در مطلب دیگری از مجله وبلاگ چراغ روشن به آن اشاره کردیم.

ما هم پشت تان را خالی نمی کنیم. اینجا هستیم تا به شما از تجربه هایمان از شبکه سازی در کانادا برای یافتن شغل بگوییم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

منظور از Networking یا شبکه سازی برای یافتن شغل در کانادا چیست؟

منظور از شبکه سازی فعالیت هایی است که شما برای برقراری ارتباط حرفه ای با افرادی که توانایی حمایت از شما را دارند و شما هم توانایی حمایت از آن ها را دارید، انجام می دهید.

به زبان ساده تر می توان گفت که هر رابطۀ حرفه ای که برای درخواست انجام لطفی بین دو طرف برقرار می گردد، شبکه سازی می گویند. البته اشتباه نکنید! شما قرار نیست از کسی استفاده یا سوءبهره ببرید. بگذارید موضوع را با مثالی برایتان روشن کنم؛

اگر سریال فرندز را دیده باشید (اگر ندیدید حتماً برای تقویت زبان تان آن را در فهرست دیدن قرار دهید)، باید یادتان باشد که Monica با دوستی برای پیدا کردن شغل صحبت می کرد. آن شخص به Monica گفته بود که رستورانی در Tulsa برای Monica سراغ ندارد اما در نیویورک، یک رستوران عالی رتبه از حضور Monica مفتخر می گردد. (چنین دوستی هایی تقدیم شما باد!)

در واقع ایجاد چنین ارتباط هایی در کانادا و امریکا، به نوعی فرهنگ مبدل شده و کسی احساس نمی نماید که مورد سوءاستفاده قرار می گیرد. پس راحت باشید!

چگونه در کانادا کار پیدا کنیم؟ | راهنمای کامل تازه واردین

چرا شبکه سازی برای یافتن شغل اهمیت دارد؟

در کانادا شغل های مخفی هم وجود دارند! بله درست متوجه شدید؛ شغل هایی که شاید شما نتوانید آن ها را در سایت های کاریابی و اپلیکیشن ها پیدا کنید. چون کارفرماها برای آن تبلیغی نمی نمایند. جالب اینجاست که تعداد آن ها هم اصلاً کم نیست. حدود 65 الی 85 درصد از موقعیت های شغلی به صورت آنلاین پست نمی شوند.

حالا می بینید که چرا به هر کسی که می رسید صحبت از Networking و شبکه سازی می نماید؟ شانس یافتن شغل مناسب برای شما زمانی که شبکه سازی می کنید خیلی بیشتر خواهد بود.

البته شبکه سازی خروجی های دیگری هم دارد؛ مثل:

  • پیشنهادهای شغلی
  • معرفی شما به افراد دیگری که بتوانند به شما یاری نمایند.
  • پیدا کردن مشاور (Mentor)
  • در جریان اطلاعات مربوط به موقعیت های شغلی باز در سازمان های تعیین قرار می گیرید.
  • به فرصت های شغلی ای که هنوز عمومی نشده اند دسترسی خواهید داشت.
  • در خصوص صنعت یا زمینه شغلی ای که به آن علاقه مند هستید، چیزهای بیشتری یاد می گیرید.

حالا لزوماً که شبکه سازی به معنای یافتن شغل نیست؛ گاهی اوقات با افرادی آشنا می شوید که درهای تازهی از علم و زاویۀ تازهی از زندگی را به شما نشان می دهند. آیا شنیده اید که می گویند طرز فکر شما حاصل جمع بندی طرز فکر 5 نفر اول زندگی تان است؟

درست است که قرار نیست رابطۀ حرفه ای را وارد زندگی شخصی کنید، اما گاهی صحبت با این افراد و جویا شدن نظرشان در خصوص (مثلاً) نحوه حل مسئله می تواند به شما چیز بیشتری اضافه کند؛ چه چیزی بهتر از این؟

مشاور (Mentor) چیست یا کیست؟

مشاور یا Mentor کسی است که به صورت رسمی به شما در پیدا کردن شغل در کانادا یاری می نماید. در واقع شغل یکسری افراد در کانادا این است که به شما یاری نمایند تا شغل رویایی خودتان را پیدا کنید!

چگونه می توان در کانادا مشاور یا Mentor پیدا کرد؟

شرکت های زیادی هستند که به تازه واردین یاری می نمایند تا شغل مناسب خودشان را پیدا نمایند. شما هم می توانید شانس خود را امتحان کنید. بعضی از مصاحبه های غیررسمی ای که در کافی شاپ انجام می گردد می تواند به شما یاری کند تا برای خود منتور پیدا کنید. به این مصاحبه های غیررسمی Coffee Interview می گویند.

علاوه بر این، به وسیله لینک های زیر می توانید برای خودتان منتور پیدا کنید:

  • Ontario Immigration
  • Mentor Exchange
  • Mentorship BC

این را هم به یاد داشته باشید که ارتباط یک منتور با شما، فقط در حد متکلم وحده بودن نیست! باید یک ارتباط دوطرفه داشته باشید. یعنی سعی کنید با منتور خود روراست باشید و مواردی که می تواند در پیدا کردن شغل در کانادا برای شما مهم باشد را به او بگویید.

َ

پنج راه برای تسریع یافتن کار مناسب در کانادا

مراحل شبکه سازی برای یافتن شغل در کانادا

برای اینکه روابطتان را با افراد شکل دهید و آن را حفظ کنید، تمرکزتان برروی موارد زیر باشد:

  • ساخت شبکه- از روش های آنلاین و آفلاین برای افزودن افراد به دایره روابطتان بهره ببرید. فعالیت در لینکدین را به شدت توصیه می کنیم!
  • حفظ شبکه- مرتباً با افراد در ارتباط باشید.
  • ارتباط فعالی داشته باشید- برای این کار هم باید به هم یاری کنید یا از همدیگر هدایت بخواهید.

آیا شبکه سازی یافتن شغل در کانادا را برای شما تضمین می نماید؟

خیر! در ابتدای مطلب به شما گفتیم که به شبکه سازی به عنوان اولویت دوم تان نگاه کنید! تمام امیدتان نباید به این کار بند باشد.

در ابتدا در سایت های کاریابی رزومه بفرستید و در کل فعال باشید؛ در کنار این فعالیت ها، شبکه سازی را هم مدنظر داشته باشید.

سخن پایانی

شاید اولش کمی برایتان عجیب و در عین حال ترسناک باشد. شاید اصلاً فکر کنید که چگونه می خواهید با افراد تازه در دنیای واقعی ارتباط برقرار کنید؟ راستش را بخواهید، همۀ ما وقتی که تازه وارد بودیم، همین ترس ها را داشتیم. اما بعدها تعیین شد که افرادی که دل مان می خواست با آن ها ارتباط بگیریم، رفتار مودبانه و صمیمی ای داشتند.

برای برقراری ارتباط با افراد تازه، فقط کافیست پیش قدم شوید و تبادل نظر را شروع کنید. در نهایت خودتان شاهد برقراری ارتباط با این افراد خواهید شد.

اگر سوالی در این مورد داشتید، در بخش نظرات از ما بپرسید.

منبع: نقشه

به "با شبکه سازی کردن، راحت تر کار پیدا کن! ، راهنمای مقدماتی شبکه سازی در کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با شبکه سازی کردن، راحت تر کار پیدا کن! ، راهنمای مقدماتی شبکه سازی در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید