آرامگاه مختومقلی فراغی ظرفیت توسعه گردشگری مراوه تپه است

به گزارش وبلاگ چراغ روشن، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، آرامگاه مختومقلی فراغی ظرفیت توسعه گردشگری مراوه تپه است.

آرامگاه مختومقلی فراغی ظرفیت توسعه گردشگری مراوه تپه است

لقمان قربانی، فرماندار مراوه تپه اضافه نمود: برای استفاده بهینه از این ظرفیت توریستی باید ایجاد زیرساخت های لازم به وسیله میراث فرهنگی گلستان یا مشارکت بخش خصوصی مورد توجه قرار بگیرد.

وی اضافه نمود: در ایام تعطیلات نوروز سال جاری 172 هزار مسافر و توریست از شهرهای مختلف گلستان و بعضی شهرهای ایران اسلامی از جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی مراوه تپه تماشا کردند که سهم منطقه نمونه توریستی مختومقلی فراغی 45 هزار و 155 نفر بود.

قربانی ادامه داد: حضور این تعداد بازدید کننده طی 2 هفته تعطیلات نوروزی نشان دهنده اهمیت و جایگاه این شاعر و عارف ترکمن در نزد اهالی گلستان و مردمان دیگر نقاط کشور است.

فرماندار مراوه تپه بعلاوه گفت: قرار است با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری 23 هکتار از اراضی پیرامون آرامگاه مختومقلی برای توسعه فضای سبز و ایجاد فضای مناسب توریستان درختکاری گردد.

وی اضافه نمود: مختومقلی فراغی شاعر شهیر و ملی ترکمن نماد شهرستان مراوه تپه است و باید با توسعه فضاهای سبز، خدماتی و رفاهی امکانات لازم را برای مردم و توریستان در مجموعه آرامگاه این شاعر فراهم کنیم.

در همین پیوند، مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی گلستان گفت: مجموعه توریستی مختومقلی فراغی ابتدا چهار هکتار مساحت داشت که با تبدیل آن به منطقه نمونه توریستی درسال 86 وسعت آن به 40 هکتار افزایش یافت.

مرتضی حسین قلی زاده اضافه نمود: تا به امروز 35 میلیارد ریال اعتبار از منابع استانی و ملی اداره کل میاث فرهنگی گلستان برای ایجاد زیرساخت مجموعه توریستی مختومقلی فراغی هزینه شده و برای تکمیل زیرساخت های آن به 150 میلیارد ریال اعتبار دیگر احتیاج است.

وی با بیان اینکه اعتبارات دولتی برای تکمیل زیرساخت های این مجموعه محدود است، اضافه نمود: سال گذشته 2 میلیارد و 200 میلیون ریال برای تکمیل زیرساخت های این مجموعه و یک میلیارد ریال نیز برای تکمیل بازارچه صنایع دستی آن با زیربنای 750 مترمربع هزینه شد.

حسین قلی زاده از آمادگی جذب سرمایه گذار برای تسریع در تکمیل زیرساخت های منطقه توریستی مختومقلی فراغی مراوه تپه اطلاع داد و اضافه نمود: در سفر 13 اسفند پارسال رئیس جمهور به گلستان 40 میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت های این پروژه مصوب شد.

مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی گلستان ادامه داد: در طرح مطالعاتی منطقه نمونه توریستی مختومقلی فراغی امکانات مختلف رفاهی، پذیرایی، اقامتی، ورزشی، بوستان کودک و بازارچه صنایع دستی پیش بینی شده که هر کدام قابل واگذاری به بخش خصوصی است.

بعلاوه رئیس اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی مراوه تپه گفت: از 27 اسفند پارسال تا خاتمه روز 13 فروردین سال جاری، 172 هزار و 20 مسافر و توریست نوروزی از 10 جاذبه طبیعی، فرهنگی و تاریخی این شهرستان مرزی تماشا کردند.

سعید گرگانلی دوجی اضافه نمود: پس از سایت توریستی و آرامگاه شاعر و عارف شهیر ترکمن مختومقلی فراغی مراوه تپه که 45 هزار و 155 بازدید کننده داشت، 30 هزار و 293 نفر در جنگل سوجق و 26 هزار و 821 مسافر و توریست در جنگل کمرلی حضور یافتند.

وی اضافه نمود: در این بازه زمانی بعلاوه 19 هزار و 354 نفر از آبشار شارلوق گوگلان، 13 هزار و 555 نفر از آبشار بالی قایه، 10 هزار و 900 نفر از زیارتگاه آل خان بابا، 9 هزار و 400 نفر از زیارتگاه ابوالقاسم جرجانی، هشت هزار و 850 نفر از آبشار گوندر، هفت هزار و 150 نفر از غار قیزلر قلعه و 542 نفر از مدرسه کریم ایشان مراوه تپه تماشا کردند.

رئیس میراث فرهنگی مراوه تپه ادامه داد: سال جاری ستاد هماهنگی خدمات اجرایی سفر این شهرستان برای اسکان مسافران نوروزی 2 واحد بومگردی، یک خانه مسافر، 2 آکادمی، 2 خوابگاه دانش آموزی با امکانات مورد احتیاج و چند واحد مهمانسرا متعلق به ادارات و نهادهای این شهرستان مرزی را در 2 شهر مراوه تپه و گلیداغ به همراه یک سالن ورزشی برای اسکان اضطراری آنها در زمان وقوع حوادث احتمالی غیرمترقبه پیش بینی نموده بود.

گرگانلی دوجی اضافه نمود: مسافران و توریستان در سفر به مراوه تپه توانستند از برنامه های مفرح فرهنگی و هنری جشن های نوروزی و نمایشگاه صنایع دستی در سه نقطه روستایی و شهری این شهرستان مرزی از جمله موسیقی سنتی، بازی های بومی و محلی، طبخ انواع غذاها، نان و شیرینی سنتی و معرفی آداب و رسوم قوم ترکمن بهره ببرند.

منبع: همگردی

به "آرامگاه مختومقلی فراغی ظرفیت توسعه گردشگری مراوه تپه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامگاه مختومقلی فراغی ظرفیت توسعه گردشگری مراوه تپه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید